Hoezo zijn er meerdere treinmaatschappijen, zoals ns en blauwnet, en niet gewoon een?
Je hebt NS (Nederlandse spoorwegen) en blauwnet, en nog eentje dacht ik. Maar ik zie geen verschil aan hoe ze in elkaar zitten? Beide intercity's en stoptreinen. Of zit er nou wel verschil in tussen andere vervoerders?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_spoorwegmaatschappijen
De Europese Unie (EU) besloot in 1991 om de nationale spoorwegondernemingen tot op zekere hoogte te verzelfstandigen, en om ze te splitsen in spoorwegvervoerders en spoorwegbeheerders. Minimaal moeten de boekhoudingen van elkaar zijn gescheiden, zoals het geval is in Duitsland, waar DB Netze een onderdeel van DB AG. Ook kan gekozen worden voor een volledige splitsing, zoals in Nederland, waar Prorail en de Nederlandse Spoorwegen aparte bedrijven zijn. Ook dat spoorvervoerders toegang moeten krijgen tot alle spoorwegnetten. Dit besluit staat in EU-richtlijn 91/440/EEG die op 29 juli 1991 werd vastgesteld. De lidstaten moeten sinds 1 januari 1993 aan deze regels voldoen. Het doel van deze beslissingen is om de concurrentiekracht van de spoorwegen te vergroten, hun doelmatigheid te vergroten en daardoor de Europese vervoermarkt beter te kunnen bedienen. Ook meer internationale samenwerking van spoorwegondernemingen was daarbij een doel.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.