Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke voordelen bieden tramlijnen tov buslijnen voor (stedelijk) openbaar vervoer?

In Gent, Luik, Antwerpen enz. legt men tramlijnen aan. Meer zelfs: oude tramlijnen, die ooit afgeschaft werden en vervangen door een buslijn, worden opnieuw aangelegd. Ik vraag me af waarom? Een tram heeft in mijn ogen toch heel wat nadelen, tenzij hij in een eigen bedding kan rijden. bv. kan een tram niet uitwijken voor een geparkeerde auto of een file voorbijsteken. Ook zijn trams in mijn ogen minder veilig voor voetgangers omdat ze zich niet hoeven te houden aan de maximale snelheid (alleszins in België niet). Trams geven ook meer eisen aan het wegdek, plus zijn de tramsporen een gevaar voor fietsers (ik ken meerdere mensen zwaar gekwetst raakten of zelfs hun leven lieten doordat hun fiets geklemd raakte in een tramspoor en ze dan overreden werden of zwaar ten val kwamen)
Toch worden buslijnen afgeschaft ten voordele van tramlijnen. Dus er zijn wellicht voordelen die ik niet zie.
Wat zijn dan die voordelen van tramlijnen?

6.2K
Pieterke
4 jaar geleden
Volgens deze site zijn de jaarlijkse exploitatiekosten van tramlijnen beduidend lager dan voor buslijnen (althans in Nederland) : https://www.verkeersnet.nl/parkeren/2581/tram-goedkoper-dan-een-bus
crispy
4 jaar geleden
Trams zijn elektrisch, dat past meer in deze tijd.
Computoon
4 jaar geleden
Er zijn ook elektrische bussen...
SingingCoyote13
4 jaar geleden
ik ken niemand die gewond of levensgevaarlijk gewond is geraakt ooit door het rijden op een fiets in een tramspoor, maar u kent er er meerdere.
U woont in Belgie mogelijk (?), aan de hand van bovenstaande opmerking?,
misschien is het verkeer daar anders geregeld.. ik weet het niet
ik ben zelf ooit een keer met een fiets recht in een tramspoor gereden,
maar geen ongeluk, wel zijn die sporen link als je er niet verdacht op bent.
Dus op dat punt geef ik u gelijk, er kunnen wel borden geplaatst worden her en der om mensen hierop te duiden.
Maar trams zijn WEL zeer milieuvriendelijk, omdat deze elektrisch zijn, dus het is alleen al daarom voor een betere wereld dat deze meer ingang vinden.
SentWierda
4 jaar geleden
@SingingCoyote13. De Leidsestraat jn Amsterdam is bekend om de vele ongevallen met fietsers die in tramrails belanden. Vooral buitenlandse toeristen die voor het eerst (of onwennig) op een fiets zitten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Antwerpen noemt deze voordelen:
- Levensduur. Een bus gaat circa 13 jaar mee en een tram circa 40 jaar. Eén dubbele Hermelijn gaat dus zo lang mee als 18 standaardbussen. De zware investering in tramvoertuigen weegt door deze levensduurverhouding veel minder zwaar door.
- Exploitatiekost. De personeelskost voor besturing weegt bij de bus door voor ruim 65 % van de km-prijs. Eén bestuurder voor één dubbele Hermelijn tegenover zes buschauffeurs levert een groot voordeel op voor de tram.
- Vervoercapaciteit. De praktische vervoercapaciteit (in comfortabele omstandigheden voor de klant) in een dubbele Hermelijn is goed voor circa 150 klanten met een zitplaats.
- Moduleerbaarheid. De capaciteit van het tramsysteem kan vlot aanpasbaar gemaakt worden. Het systeem is moduleerbaar op vlak van frequentie en van lengte.
- Energie. Energieverbruik is geringer op de spoorbaan, onder meer door het vrij kleine rijvlak op de rails. Het is nog kleiner door terugwinning van remenergie.
(Lees meer...)
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Die voordelen klinken heel overtuigend. En dat niet alleen: zij zijn ook heel overtuigend.
Maar... waarom zijn de negatieve punten weggelaten? En die zijn er zeker, zoals: stroomstoring, bomen/auto's die de rails versperren - zodat kilometerslange trajecten stilliggen.
Een bus kan dan wel (om)rijden. Bovendien rijden in een stad lijnbussen vaak niet op de openbare weg (stoplichten) maar op vrije busbanen (doorrijlichten).
SimonV
4 jaar geleden
Bedankt voor deze aanvulling.
De vraag gaat over de voordelen, de nadelen worden ook door VS al genoemd.
liveisgreat
4 jaar geleden
in Gent zijn die Hermelijntrams als stuk... ze piepen verschrikkelijk. Natuurlijk, ze rijden nog, maar voor de omwonenden is het geen cadeau als er zo een tram door hun straat rijdt.
Ik denk nu wel dat dat in Antwerpen anders is, in Gent is een middeleeuws stratenpatroon waardoor die trams de hele tijd korte bochten moeten nemen. In Antwerpen heb je ondergrondse lijnen plus brede straten/lanen waardoor die trams wellicht veel langer goed blijven functioneren. Maar tja, als het in Antwerpen regent, wil Gent dat het alleszins in Gent druppelt :-).
liveisgreat
4 jaar geleden
SentWierda omdat ik natuurlijk die negatieve punten al in mijn vraag vernoemd heb, dus die ken ik. Vandaar nu net mijn vraag :-) omdat ik de positieve punten niet zo meteen zag.
Alleen in stedelijk openbaar vervoer ligt nog een toekomst voor tramlijnen. Vooral vanwege de lagere kosten ten opzichte van busvervoer (lijnbussen).
Maar wat de combinatie flexibiliteit/kosten betreft (=afwijken van de gebruikelijke route) heeft de tram de race verloren ten opzichte van de bussen.
Anno 2020 is de toekomst aan de bussen en dat zijn niet de gebruikelijke dieselbussen maar elektrische bussen. De opmars van de elektrische bussen is indrukwekkend. Eind 2018 waren er 360, eind 2019 al 770.
In delen van het land heeft de elektrische bus al een marktaandeel van zo'n 50%: Groningen en Drenthe. De Randstad blijft achter, hoewel Rotterdam inmiddels 55 elektrische bussen heeft rijden. Opvallend is de achterstand van Amsterdam: het GVB is de enige van de negen vervoerders in ons land die nog geen elektrische bus heeft rijden: de eerste komen in april aanstaande.
Bron: NRC, 24-12-2019. Artikel: Opmars van de bus zonder uitlaatgas.
(Lees meer...)
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Het enige voordeel staat in de eerste zin.
Verder is er geen voordeel te bedenken: er zijn vele nadelen. Als de stroom uitvalt liggen alle tramlijnen plat. Als een voertuig op de rails staat of er ligt een boom op de rails: de lijn ligt plat. Of soms, op een druk punt: vele lijnen liggen plat. Eenieder die veelvuldig met de tram reist, kan verhalen vertellen over die kilometerslange wandeling(en) - vaak in een zware storm. En dan zijn er ook nog de voor fietsers levensgevaarlijke rails in de straat.
Stel: de tram zou nu worden uitgevonden - hoe groot is de kans dat een bedrijf de exploitatie aandurft?
liveisgreat
4 jaar geleden
daar kan ik me in vinden, omdat elektrische bussen niet aan een kabel hangen. In België staan ze trouwens heel erg achterop met het invoeren van elektrische bussen, hoewel hier wel sprake van is. Hier geldt meer het moto dat men energiezuinige bussen koopt die, omdat ze meer mensen vervoeren dan een wagen, ook minder milieubelastend zijn. De dieselbussen zullen in Steden stilaan uit het straatbeeld verdwijnen want stad na stad voert een lage emissiezone in. en daar passen elektrische bussen en jawel, ook trams, natuurlijk wel in.
liveisgreat
4 jaar geleden
daar kan ik me in vinden, omdat elektrische bussen niet aan een kabel hangen. In België staan ze trouwens heel erg achterop met het invoeren van elektrische bussen, hoewel hier wel sprake van is. Hier geldt meer het moto dat men energiezuinige bussen koopt die, omdat ze meer mensen vervoeren dan een wagen, ook minder milieubelastend zijn. De dieselbussen zullen in Steden stilaan uit het straatbeeld verdwijnen want stad na stad voert een lage emissiezone in. en daar passen elektrische bussen en jawel, ook trams, natuurlijk wel in.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding