Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

GVB boete met verkeerde gegevens, moet ik dan alsnog betalen?

Hallo!
Ik heb een boete gekregen omdat ik niet was ingecheckt bij het OV in Amsterdam, heel stom,.. Doe ik normaal gesproken oprecht nooit. Weet niet wat mij bezielde.
Nou goed, ik heb een proces-verbaal gekregen.

Hierop staat (0) geen vervoerbewijs getoond - dit klopt niet. Dit heb ik wel, ik was alleen niet ingecheckt (dit is optie (1) )

Verder is mijn voornaam verkeerd gespeld, en staat er (V) aangekruisd ipv (M).

Ik kan het boete-bedrag niet lezen, en ik zie ook nergens op het roze 'doordruk formulier' waar zij mijn BSN nummer hebben genoteerd.

Hebben zij mijn BSN nummer genoteerd? Zo ja, waarom zie ik dit niet staan?
Kan ik nog onder de boete uit komen omdat zij denken dat ik een vrouw ben en zij mijn voornaam verkeerd hebben geschreven?

En ze zeggen dus geen vervoerbewijs getoond, terwijl ik dit WEL heb gedaan.

Alvast bedankt ! :)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Gewoon je fout toegeven en de boete betalen.
bamibal
4 jaar geleden
Een OV-chipkaart is pas een vervoersbewijs als je ermee hebt ingecheckt. Dus het klopt dat je geen vervoersbewijs hebt getoond.
dudemeister
4 jaar geleden
Zo gewoon afwachten wat er op de mat valt uiteindelijk.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je vergeten bent in te checken met het geldige abonnement kun je hiervoor een boete of proces-verbaal krijgen. Iedereen met een OV-chipkaart is verplicht om in- en uit te checken, óók met een geldig abonnement.
Een verkeerde voornaam of geslacht maakt het proces-verbaal niet ongeldig. De verschrijffouten kun je altijd aanvechten als deze ook op de acceptgirokaart vermeld staan, dat is je goed recht maar ik geef je weinig kans. Je identiteit is waarschijnlijk wel goed vastgesteld.

Je kunt misschien gebruik maken van de coulanceregeling van het GVB van Amsterdam als je aan hun vereiste voorwaarden voldoet.
De overtreder die wel in het bezit is van een geldig abonnement kan namelijk per kalenderjaar driemaal een verzoek indienen een boete of proces-verbaal stop te laten zetten.
Vul het vereiste formulier in.
https://webshop.gvb.nl/nl_nl/customer-form-contact-index-selector-penalty/
Het bezwaar moet binnen 14 dagen na het uitschrijven van de boete of het proces-verbaal bij het GVB-Amsterdam ontvangen zijn. Je krijgt per mail of schriftelijk een bericht over de uitslag van je bezwaar.
Wie weet is de uitslag gunstig en niet geschoten is altijd mis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Stef9, ik ga er wel vanuit dat u uw eigen abonnement hebt getoond en niet per ongeluk het abonnement van een tweelingzus of vriendin die op u lijkt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vind het antwoord geweldig, vooral de verwijzing naar de coulanceregeling.
Indien je veel gebruikt maakt van het OV, lijkt het me best logisch dat je soms vergeet in te checken. Velen vergeten ook uit te checken ;-) Mooi dat deze regeling bestaat en er hier naar verwezen wordt.
Plus

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding