Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik alleen mijn meisjesnaam op mijn OV zetten?

Ik ga een nieuwe OV aanvragen en daarbij wil ik alleen mijn meisjesnaam gebruiken ik heb al een een account en die is gekoppeld met mijn OV .
Als ik op mijn OV account de naam wijzig (dus alleen mijn meisjesnaam) krijg ik dat dan ook op mijn nieuwe OV te zien?
Het is een studentenov

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.8K
TurfGraver
5 jaar geleden
U bent getrouwd?
Erna55
5 jaar geleden
In je eerdere vraag schreef je : " Dus ik plak de achternaam van mijn moeder overal achter met een streepje dus: Mary Ablon-Leclerc"
Wat bedoel je nu in deze vraag met je meisjesnaam ?
TurfGraver
5 jaar geleden
In dat geval is Mary een (voor) naam voor een meisje en Leclerc de meisjesnaam van je moeder.
Amadea
5 jaar geleden
Je bedoelt niet jóuw meisjesnaam, maar die van je moeder.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sorry ik bedoel eigenlijk:
Als ik mijn naam ga wijzigen op mijn OV account en ik vraag een nieuwe aan want mijne is kapot krijg ik dan de naam die op mijn account staat erop?
Amadea
5 jaar geleden
Een studenten-ov vraag je via je DigiD aan. Het lijkt mij dat dit is gekoppeld aan de gegevens over jou zoals die bij de burgerlijke stand bekend zijn. Dus alleen als jij een officiële naamswijziging hebt geregeld zal er een andere naam op het pasje kunnen komen te staan.
tinus1969
5 jaar geleden
Zoals ik al hier schreef: https://www.startpagina.nl/v/vervoer/openbaar-vervoer/vraag/659312/naam-ov/
"Voor zover ik weet is het gebruik van een andere dan je 'echte naam' op officieel documenten fraude. Die documenten zijn dan officieel ongeldig.
Dus een andere naam op je OV = ongeldig OV = zwartrijden = boete. Andere naam op je diploma = ongeldig diploma."
Ga dus niet zelf klooien met namen die niet kloppen. Gebruik de naam die in je paspoort staat. Verder; de term 'meisjesnaam' wordt veel gebruikt, maar is verwarrend. je achternaam is de naam die je bij je geboorte hebt gekregen, en die verandert in principe NIET. Als je trouwt, mag je de naam van je partner gebruiken, maar je officiële achternaam (de zgn meisjesnaam) blijft de naam die je bij je geboorte hebt gekregen.
Bordensteker
5 jaar geleden
Toekomstmuziek ... (voor nieuwgeborenen, denk ik): De Tweede Kamer wil dat kinderen bij de geboorte de achternaam van allebei de ouders moeten kunnen krijgen. Nu moeten de ouders nog kiezen voor een van beide namen, maar de Kamer wil dat de regels op dat punt worden gemoderniseerd. Een meerderheid van de Kamer riep het kabinet op nog dit jaar met een wetsvoorstel te komen om een dubbele achternaam mogelijk te maken. Een motie daarover van regeringspartij D66 kreeg steun van coalitiepartner VVD en de oppositiepartijen GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren, 50Plus en Denk. Tegen stemden de regeringspartijen CDA en ChristenUnie, en verder PVV, SP, SGP en Forum voor Democratie. D66 wijst erop dat in veel andere landen de mogelijkheid van een dubbele naam al bestaat. De partij benadrukt dat het niet om een verplichting gaat: ouders houden de vrijheid hun kind de achternaam van één van hen te geven.” Bron: NOS Politiek, 29 januari 2019

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Om de naam op je OV kaart te wijzigen moet je een formulier invullen om een vervangende kaart aan te vragen. Dat formulier moet je naar waarheid invullen. Je kunt dus niet zelf een naam verzinnen of de achternaam van iemand anders gebruiken.

Alleen als je gaat trouwen (of scheiden) of via een officiële procedure je achternaam laat wijzigen (dus ook op je ID-kaart of paspoort) mag je een andere naam op je OV kaart laten zetten.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
+
Translink verwijst t.a.v. voorwaarden ook naar de voorwaarden van de vervoerders.
In de Algemene Voorwaarden van NS staat bijvoorbeeld het volgende over Persoonlijke OV-Chipkaart en je identiteit: Art 2.4 lid 5 Als u gebruik maakt van een Persoonlijke OV-chipkaart, komt uw identiteit overeen met de identiteit die vermeld staat op de Persoonlijke OV-chipkaart.
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1525184148015/content/assets/ns-nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden.pdf (pagina 8). Je identiteit is uiteraard zoals op je officieel Identiteitsbewijs ...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding