Waarom is er een veerboot?
Waarom heeft Nederland op sommige plaatsen een veerboot in plaats van een brug, en als je dan wilt omrijden kost dat wel meestal zo'n 30-40 minuten. Is het zo moeilijk om een brug te bouwen in plaats van iemand achter een boot te zetten die salaris krijgt voor hele tijd heen en weer varen.
Dan ben je namelijk geen eiland meer, maar een schiereiland.
Quote van Ivo Landman, redacteur Online: - Ik kom wel eens op Duitse en Deense Waddeneilanden waar wel een weg naartoe is aangelegd. Rømø bijvoorbeeld, daar staat die hele verbindingsweg vol file, Ochtens naar het eiland toe, Avonds naar de wal. De economie is er deels door ingestort, want de toeristen gaan er met een volgepakte auto naartoe en ze kopen nauwelijks nog een ijsje - .
De contrareactie richting JoanDArc was niet meer dan een eenvoudige vraag
Over een brug rijden kost een paar cent aan benzine en neemt een tiental minuten in beslag.
Een pont nemen kost best wat en zou in het geval van Den Helder - Texel een behoorlijke tijd in beslag nemen, wachten op het pont, de overvaart, uitrijden weer op de snelweg geraken... Een brug zou dus een aanzuigende werking hebben op mensen die er korter willen verblijven. Nu is het logischer om een dag of weekend of week te blijven, de kosten en tijd van het pont vervagen dan namelijk wat in het gehele kosten/tijd-plaatje. De contrareactie richting JoanDArc was niet meer dan een eenvoudige vraag
Is hij voldoende beantwoord? Laat ik zeggen dat je vraag, hoewel ik ook niks met de stelling heb die JoanDArc poneert, mij ook niet overtuigt. Wat we nodig hebben is een economisch onderzoek naar zeg een stuk of 20 eilanden waar eerst enkel een pont was en nu een autobrug. Niet een enkele observatie van een burgemeester.
Die voorbeelden van eilanden die nu een brug hebben zijn er genoeg. In Nederland bijv. Goeree Overflakkee, Schouwen-Duiveland, Noord-Beveland, Marken. En misschien het bekendste voorbeeld: de brug van van Denemarken naar zuid-Zweden.
Zou er iemand zijn die terugverlangt naar de veerboot?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.