Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er als mijn saldo bij de ovchipkaart op een minus is en het wordt niet lang opgelaad?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Dan kun je er niet meer mee reizen.
ronron1212
5 jaar geleden
Kun je even uitleggen wat je met niet lang opgelaad bedoeld?
LeonardN
5 jaar geleden
Ik denk, maar weet het niet zeker, dat de vrager bedoelt of zij dan dat negatief saldo alsnog moet betalen. Krijgt ze een rekening als (zeg) na een jaar het saldo nog niet is opgeladen en dus nog steeds niet over de 0 euro heen wordt geladen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@LeonardN, een negatief saldo kan helemaal niet op de OV Chipkaart.
Als het saldo van de Chipkaart niet toereikend is voor het vereiste voorschot (ik meen €20 voor een treinreis) kun je gewoon niet reizen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dan kun je niet reizen.

Dat komt doordat er bij het reizen op saldo bij het inchecken een vast instapbedrag van wordt afgeschreven. Aan het eind van je reis worden de daadwerkelijke reiskosten hiermee verrekend. Bij het proberen in te inchecken met een chipkaart met negatief saldo hoor je een andere pieptoon, er brandt dan een rood lampje en het eventuele poortje blijft gesloten. Je moet dan eerst nieuw saldo op de kaart gaan zetten.

Een OV-chipkaart is 5 jaar geldig. Daarna verloopt ie en moet dan vervangen worden. De vervaldatum staat erop. Dus als je lang genoeg wacht met opladen dan wordt de kaart vanzelf ongeldig.
(Lees meer...)
Amadea
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding