Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Deutsche Bahn is geen overheidsbedrijf (staatsbedrijf), maar een naamloze vennootschap waarvan de staat de enige aandeelhouder is.

Hoe zit dat dan?

“Een staatsbedrijf valt direct onder de overheid. Het is dus geen naamloze vennootschap (nv) of besloten vennootschap (bv) en het personeel van een staatsbedrijf heeft de ambtenarenstatus.”

https://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsbedrijf#Achtergrond


Deutsche Bahn is een private onderneming (Aktiengesellschaft, c.q. NV), echter met de staat als enige aandeelhouder:
“Deutsche Bahn AG (abbreviated as DB, DB AG or DBAG) is a German railway company. Headquartered in Berlin, it is a private joint-stock company (AG), with the Federal Republic of Germany being its single shareholder.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Bahn

“After German reunification, DB (Deutsche Bundesbahn) and DR (Deutsche Reichsbahn) became Deutsche Bahn AG in 1994. Whilst DB AG is a public limited company, all its shares are presently owned by the government of the Federal Republic of Germany.”
(Railway nationalization – Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Railway_nationalization )

“Public”, dan denk je aan ‘publiek’, in tegenstelling tot ‘privaat’. Maar dat lijkt hier maar zo:
“Public limited company (plc) is de Britse of Ierse versie van een naamloze vennootschap. Het maatschappelijk kapitaal is verdeeld in aandelen, die in beginsel vrij overdraagbaar zijn.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Public_limited_company

Deutsche Bahn is dus geen overheidsbedrijf, maar een private onderneming met de staat als enige aandeelhouder.
(En Arriva is als DB-dochter een multinationale OV-onderneming, met hoofdzetel in Engeland).
.
Een geplande (gedeeltelijke) beursgang van DB is in 2008 uitgesteld en in 2011 afgeblazen.
https://de.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Bahn?oldid=#Geplante_Kapitalprivatisierung

Alle aandelen zijn ook de komende jaren nog onveranderd in bezit van de staat.
“Derzeit verhandelt der Konzern mit der Bundesregierung über einen neuen Finanzrahmen für die Aktiengesellschaft, dessen Anteile zu hundert Prozent im Besitz des Bundes sind.”
http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/deutsche-bahn-staat-will-kein-neues-geld-fuer-modernisierung-geben-a-1227085.html (Der Spiegel op 07 september 2018).
(Lees meer...)
Bordensteker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, de staat is voor 100% de eigenaar van dit Duitse vervoersbedrijf.

Arriva was een Brits bus- en spoorbedrijf. Dit werd in 2010 overgenomen door DB. Voor alle diensten buiten Duitsland gebruikt DB tegenwoordig de merknaam Arriva.
(Lees meer...)
Amadea
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Je geeft geen enkele onderbouwing in het antwoord. De vraagsteller moet het zelf maar in de bronnen gaan opzoeken.
Dat DB eigenaar is van Arriva doet niet ter zake, en behoeft hier geen uitleg, want dit is de vraagsteller blijkens de vraag zelf al bekend.
Ik vind dit antwoord incompleet.
-
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image