Wat zijn de voor- en nadelen van een zweeftrein en het gebruik van magnetisme?
Wat zijn de voor- en nadelen van een zweeftrein en het gebruik van magnetisme tegenover de normale sneltrein?
Echter: in 2001 werd in het blad Archimedes (en overgenomen in Nemokennislink) twee heel zwaarwegende nadelen vermeld:
“Nadelen zijn er echter ook: de aanleg van zo’n volledig nieuwe verbinding is behoorlijk duur en ook de zogenaamde landschapsvervuiling is een probleem.”
Bron: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/zweven-met-de-trein/
Vooral dáárom komen we er hier niet verder mee. Als je nou even terugkijkt naar de moeizame totstandkoming van de HSL, dan begrijp je waarom deze ideeën hier naast de al bestaande infrastructuur geen kans maken. De wet van de remmende voorsprong van bestaande en wijdverbreide technieken.
Het enorme voordeel van de trein op stalen rails in snelle uitvoering is dat de haalbaarheid al volop aangetoond is, en dat er geen nieuwe lijnen gebouwd hoeven worden om de steden in en uit te komen, want de snelle trein rijdt in stedelijk gebied over de bestaande spoorlijnen.
En ook: soms zijn nieuwe varianten op bestaande technieken zo dom nog niet; kijk naar de revival van de tram overal in Europa en daarbuiten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.