Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je urenlang reizen met de OV chipkaart zonder uit te checken, om vervolgens goedkoop te reizen?

Stel:
Ik check in op station Rhenen.
Ik neem de trein vanuit Rhenen en ik ga naar Utrecht CS, stap over op de trein naar Groningen. Daar stap ik uit maar ik check niet uit.
3 uur later stap ik weer in de trein terug naar huis. Op Utrecht stap ik over op de trein naar Rhenen. Daar stap ik op station Veenendaal Centrum uit. Check daar uit, en meteen weer in en stap terug in de trein. Op Rhenen check ik weer uit.

Dan heb ik alleen betaald voor een retourtje Rhenen - Veenendaal Centrum.

Volgens mij klopt deze theorie en is het ook niet controleerbaar. (Netjes is het niet)

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Nee.

Als je niet op een ander vervoetmiddel overstapt dan de NS-trein hoef je tussentijds niet in- en uit te checken. Dat geldt echter alleen "zolang de trein in dezelfde richting rijdt". Je kunt dus wel van Maastricht naar Groningen reizen zonder tussentijds uit te checken maar als je aangekomen bent in Groningrn zul je daar eerst moeten uitchecken -en vervolgens inchecken- voor je legaal mee terug mag richting Maastricht.

Bij een controle val je door de mand. De conducteur kan zien waar je bent ingecheckt. Met een incheck van het vertrekstation op weg zijn in de richting van datzelfde station: dat kan niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gaat dus niet om het aantal uren reizen (want je mag onderweg zo vaak uitstappen als je wilt, zolang je alleen met de NS-trein reist) maar om de rijrichting van de trein.
Computoon
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing