Wat is het uiteindelijk rendement van spoorweglocomotieven?
Bij de introductie van elektrische locomotieven werd gesteld dat deze efficienter zijn (meer rendement behalen) dan stoomlocomotieven. Echter hierbij wordt naar mijn smaak een ding vergeten: de elektriciteit, gebruikt door elektrolocomotieven werd veelal opgewekt in kolengestookte centrales; daar zal toch ook rendementsverlies optreden? De stoomlocomotief gebruikt brandstof waar nog geen rendement van is verloren gegaan. En hoe zit het met Diesellocomotieven (die gebruiken in een chemisch proces bewerkte aardolie)?
Toegevoegd na 3 minuten:
.
Toegevoegd na 2 dagen:
Het probleem is, dat stoomlocs brandstof gebruiken 'zoals die gevonden wordt'. Elektrolocs en Diesellocs gebruiken stroom (opgewekt door verbranding van brandstof), respectievelijk dieselolie (gemaakt door fysisch-chemische bewerking van aardolie). Bij de stoomloc treedt dus slechts 1 x rendementsverlies op, bij de andere locs 2 x. Het gaat erom wat uiteindelijk het beste rendement geeft...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stoomlocomotief
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.