Waarom gaat de nieuwe treindienstregeling in op de tweede zondag van december?
De nieuwe treindienstregeling gaat elk jaar in op de tweede zondag van december [*]. Waarom is juist voor deze datum gekozen?
Ik weet dat dit een Europese afspraak is, en dat het handig is dat alle landen op dezelfde datum overgaan op een nieuwe dienstregeling. Ik begrijp ook dat voor een zondag is gekozen omdat dat een rustige dag is, zodat de treinverkeersleiding rustig kan wennen aan de nieuwe situatie.
Maar in december is de kans op winterproblemen juist groter. Een dag in de zomervakantie zou dan geschikter zijn.
Wat is de reden om voor een decemberzondag te kiezen? En waarom juist deze zondag?
[*]
Eigenlijk is het niet de tweede zondag van december, maar de zondag die volgt op de tweede zaterdag van december. Maar die omschrijving zou mijn vraag lastiger leesbaar hebben gemaakt, en in de praktijk spreken de meeste mensen over de tweede zondag van december, ook al klopt dat officieel niet.
“Om met de commerciële exploitatie verband houdende redenen stellen de infrastructuurbeheerders en de spoorwegmaatschappijen voor de datum voor de jaarlijkse aanpassing van de dienstregeling te vervangen door een nieuwe datum in december.”
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002D0844:NL:PDF Dienstregeling 2001-2002 was de dienstregeling van de Nederlandse spoorvervoerders die liep van 10 juni 2001 tot en met 14 december 2002. De dienstregeling had een geldigheidsduur van anderhalf jaar (normaal ongeveer een jaar) omdat de Europese spoorwegmaatschappijen hadden afgesproken voortaan de dienstregeling halverwege december te veranderen in plaats van aan het begin van de zomer. http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2001/2002
Die Vollversammlung des FTE hat am 21. April 1999 beschlossen, den Fahrplanwechsel von damals Mai/Juni auf Mitte Dezember zu verlegen. Ab 15. Dezember 2002 wird der Fahrplanwechsel europaweit jeweils Mitte Dezember durchgeführt. Ferner wurde zu jener Zeit an der Vollversammlung beschlossen, dass die Auswertung der Erfahrungen nach einer zweijährigen Probezeit zeigen soll, ob der Termin entweder im Dezember belassen oder auf Januar verlegt werden soll. Ein Zurückkommen auf einen Termin Ende Mai/Anfang Juni nach dem Pilotversuch ist ausgeschlossen (keine Rückfallebene, da Grundsatzentscheid auf Jahreswechsel).
Die Verankerung des Termins in der EU-Richtlinie 2001/14/EG hat das FTE mit einem Änderungsantrag an die EU-Kommission in Brüssel beantragt und die Anpassung der Anlage 3 erfolgreich bewirkt. Die EU-Kommission hatte am 23. Oktober 2002 auf der Grundlage des FTE-Antrags die Änderung der EU-Richtlinie 2001/14/EG hinsichtlich des Termins für den Wechsel des Netzfahrplans im Eisenbahnverkehr auf den Fahrplan 2003 (ab 14.12.2002) entschieden.
http://fte.dev.staempfli.com/html/d/fte_kuerze_004.html
In diesem Monat sei auf dem Schienennetz weniger los als im Mai oder Juni. Dies erleichtere die Umstellung, begründen die SBB die Massnahme.”
http://news.search.ch/inland/2001-03-19/sbb-fahrplanwechsel-ab-2002-im-dezember
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.