Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekenen de symbolen op de bussen in Utrecht?

Ik heb het over de bussen die nu rondrijden rond station Utrecht Centraal.

Sinds een tijd staat bovenaan op de voorkant van de bus niet alleen het lijnnummer en de bestemming, maar (helemaal links) ook een symbool. Ik heb bijvoorbeeld een huisje, een soort grote hoofdletter I, een soort naald, en nog zo wat andere symbolen gezien.

Wat betekenen die symbolen, en welk nut hebben ze voor de reiziger?

Cryofiel
10 jaar geleden
2.7K
Antoni
10 jaar geleden
Van welk openbaarvervoerbedrijf zijn die bussen?
SimonV
10 jaar geleden
Het nut is duidelijk: als de reiziger de betekenis niet begrijpt, hebben ze geen nut. De symbolen geven de bestemming van de bus aan. Waarschijnlijk betekenen ze dit:
Domtoren: Centrum
Zonnetje: Uithof
Brug: Leidsche Rijn
Zuil: Zuilen
etc.
Cryofiel
10 jaar geleden
Zie mijn reactie onder het antwoord van bamibal: ik zag bus 28 die volgens de tekst naar de Uithof ging, maar die een huisje als symbool had.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Die iconen en kleuren staan voor een bepaalde bestemmingsregio. Op de site hieronder staat het uitgelegd.

Toegevoegd na 53 seconden:
Om de reisinformatie voor u vanzelfsprekender te maken, hebben we in Utrecht een nieuwe systematiek geïntroduceerd waarbij de bestemming centraal staat. Met behulp van kleurgebruik en bestemmingssymbolen zorgen wij dat bestemmingen snel herkenbaar zijn.

De regio Utrecht hebben we opgedeeld in logische deelregio’s. Elke regio in de omgeving van Utrecht geven wij een eigen kleur, die u in alle uitingen van reisinformatie terugvindt, van bewegwijzering op Utrecht Centraal tot de reisplanner op onze website. In één oogopslag is aan de kleur te zien of een lijn naar de binnenstad gaat, naar De Uithof, of een heel andere kant op.

Het voordeel van dit systeem is dat u op straat snel kan zien of u aan de goede kant van de weg staat te wachten: de lijn heeft immers de kleur van de bestemming waar hij naartoe rijdt. Op busstations is er direct overzicht voor reizigers: van veraf kan men al zien op welk gedeelte van het station men moet zijn.

Overigens bestaan de kleuren en symbolen náást de reguliere reisinformatie van lijnnummer en bestemmingsnaam. Deze vier elementen komen zoveel mogelijk gezamenlijk terug op de reisinformatie die we u aanbieden.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Maar... vandaag liep ik over het busstation. Daar stond lijn 28 bij een halte. Op de voorkant stond dat die bus naar de Uithof ging, dus naar het oranje gebied met een zonnetje als symbool. Maar het symbool op de bus was een huisje, dus het paarse gebied op de kaart. Ergens begrijp ik iets nog niet helemaal...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding