Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar moet je inscannen met een ns e ticket?

Ik reis deze week voor het eerst met een e-ticket. Normaal altijd met ov, maar was nu goedkoper uit. Mijn vraag is, moet ik nu ergens dit ticket activeren op het station? Hij staat op datum. Moet ik de e-ticket ook in de trein inscannen bij de plek waar je je ov ook scant? Ik heb een eticket voor een dag onbeperkt reizen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Met een E-ticket hoef je niet apart in en uit te checken zoals je met een chipkaart wel moet.

Het enige punt dat je kunt tegenkomen is een station waar alle poortjes gesloten zijn. Op die stations moet je de E-ticket wel scannen om het poortje te kunnen openen. Dat doe je met de QR-code (die vierkante barcode op je ticket) en bij het poortje waar op de glazen deur een sticker zit van iemand die een kaartje met QR-code vasthoudt. Je scant je ticket door de QR-code op het verlichte vlak van de scanner te houden.

Nog niet op alle stations zijn de palen aangepast aan het scannen van die QR-code, daarom zijn nog niet op alle stations alle poortjes dicht. Staat er een poortje open dan kun je met een E-ticket zonder problemen gebruik maken van dat poortje.

Denk er wel aan een legitimatiebewijs mee te nemen, de conducteur kan je vragen aan te tonen dat je ook degene bent wiens naam op het ticket staat (ben je verplicht, zie de voorwaarden van de E-ticket).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing