Waar en hoe wordt de reisinformatie op je chipkaart centraal opgeslagen?
Alle ritten die je met het ov maakt, kan je terugvinden naar het schijnt op je account op de computer, als je tenminste een account hebt van de ns en/of een andere vervoerder (heb ik niet, maar hoorde ik van iemand anders). Ook op het station bij de loketten kan je naar je reisinformatie vragen, en die kunnen ze je dan geven via een apparaatje dat je chipkaart kan lezen. Ik heb wel eens een printje gehad omdat ik dat hebben wilde. Waar is al die informatie, zowel van alle busritten, als de trein, de metro, en de tram?
Nou is mijn persoonlijke ov-chipkaart kwijt en heb ik met de ns gebeld. De kaart die kwijt is wordt geblokkeerd, en ik krijg een nieuwe binnenkort. Maar de man aan de telefoon vertelde dat ze op de nieuw te maken kaart alle reisprodukten zetten die ook op mn verloren kaart zaten (een 40% kortingsabonnement van de ns en een 40% kortingsabonnement van de busvervoerder bij ons in de regio). Plus dat ze de hoeveelheid saldo die er nog opstond over kunnen zetten naar de nieuwe kaart. Hoe werkt dat en waar halen ze dat saldo voor de nieuwe kaart vandaan? Dat geld op mn oude kaart heb ik er nog zelf opgezet en komt van mn bankrekening af. Maar mn nieuwe kaart daar heb ik zelf geen saldo opgezet, maar het komt er wel.
En dat voor standaard 11 euro die kennelijk iedereen moet betelen die een nieuwe kaart moet hebben. Sorry voor het lange verhaal.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.