Wat gebeurt er met bussen en personeel wanneer een stad een andere vervoerder kiest?
Een aantal maanden geleden heeft de stad Utrecht het busvervoer aan een ander bedrijf gegund. Voorheen verzorgde GVU het busvervoer, nu is dat Qbuzz geworden (onder de merknaam U-OV).
Wat gebeurt er in zo'n geval met de bussen en de chauffeurs die voor GVU werkten?
Ik bedoel: eerst was GVU een groot bedrijf dat vele tientallen bussen bezat en vele tientallen buschauffeurs in dienst had. Qbuzz was een klein bedrijfje met slechts een paar bussen en een paar chauffeurs in dienst.
Van het ene op het andere moment verliest GVU zijn grootste klant. GVU heeft dus enorm veel bussen over die nu nutteloos zijn, en de chauffeurs hebben niets meer te doen. Tegelijk heeft Qbuzz een enorme behoefte aan bussen, en moeten ze alles op alles zetten om zo snel mogelijk goede buschauffeurs te vinden.
Wat gebeurt er dan? Verkoopt GVU zijn bussen aan Qbuzz? Ontslaat GVU de chauffeurs, en solliciteren die massaal bij Qbuzz? Of worden de bussen door GVU geleased van een busleasemaatschappij, en hoeft GVU alleen maar het leasecontract op te zeggen, waarna Qbuzz de bussen van de busleasemaatschappij least? En werken de chauffeurs voor een uitzendbureau, dat hen eerst aan GVU uitleent en nu aan Qbuzz?
Of is er een andere constructie?
Samenvattend: hoe verloopt zoiets?
De nieuwe vervoerder bouwde een hele nieuwe remise vlak naast de oude, nog goed bruikbare. En bussen werden her en der aangekocht, niet per sé bij de oude vervoerder.
In Dordrecht reden ze de eerste weken met bussen waarvan de deur niet dicht kon, of waarvan de remmen niet werkten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.