Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat veroorzaakt het geluid van een vertrekkende trein dat klinkt alsof de trein steeds naar de volgende versnelling schakelt?

Bij sommige treintypen hoor je tijdens het wegrijden een toon die steeds hoger wordt, dan ineens in toonhoogte daalt, weer geleidelijk hoger wordt, ineens daalt, geleidelijk hoger wordt, enzovoort. Dit is vergelijkbaar met de toonhoogte (en het toerental) van de motor van een auto die versnelt en daarbij steeds naar een hogere versnelling schakelt.

Dit is vooral duidelijk te horen bij VIRM-materieel dat wegrijdt terwijl je zelf op het perron staat. (VIRM: zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeks_interregiomaterieel ).

Toch voel ik als ik in zo'n trein zit niet de schokjes van het schakelen die je in een auto (met automatische versnellingsbak) wel voelt.

Waardoor wordt dit typerende geluid veroorzaakt? Schakelt de trein inderdaad van versnelling naar versnelling, of is er een andere oorzaak voor dit geluid?
 

Cryofiel
10 jaar geleden
11.3K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Is dat niet de omschakeling van de sterschakeling van de elektromoter naar de 3-hoekschakeling ?
Cryofiel
10 jaar geleden
Daar dacht ik ook aan, maar dat gebeurt maar één keer: de sterschakeling om vanuit stilstand te starten, de driehoekschakeling vanaf een bepaalde snelheid. Maar dit geluid (geleidleijk toenemende toonhoogte gevolgd door een plotselingen val in toonhoogte) herhaalt zich meermaals tijdens het optrekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat er een automaat in is.
Maar een sterdriehoekschakeling zeker niet. Een trein gebruikt gelijkspanning.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op GV is eerder een heel andere vraag gesteld, maar het antwoord is wel hetzelfde:

Wat je hoort is een deel van de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. In deze treinen zitten asynchrone motoren, die op een specifieke manier worden aangestuurd (bij variabele spanning en variabele frequentie). De frequentie is gebonden aan een bepaald gebied, als de stuurfrequentie daar buiten komt kunnen er stoorstromen optreden die de beveiliging (ATB) beïnvloeden. Daarom wordt er telkens geschakeld in de frequentie en dat is wat je hoort: oplopend van laag naar hoog, vervolgens weer terug naar laag en opnieuw oplopend, enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De DD-VIRM bevat draaistroom technologie zoals Ozewiezewoze omschrijft. Maar tegen de ATB verstoring zijn er 75 Hz fiters aangebracht,de stoorstroomdetector spoort die 75Hz stromen op en die worden veroorzaakt door rijp,vuil,of ijzel op rails en/of bovenleiding. Van mij een +1.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En die 75Hz filters filteren die stromen vanuit de draaistroom komen eruit.
Antoni
10 jaar geleden
Opvallend dat de vraagsteller Cryofiel bij het antwoord op die vraag zelf reageerde met: "Ik hoef niet meer te antwoorden, zie ik.
+". Blijkbaar wist hij wel het antwoord op díe vraag, net als de antwoordgever bij die vraag.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding