Mag ik aan de noodrem trekken als een trein niet op een station stopt om tijd te winnen terwijl het volgens de dienstregeling wel zou moeten?
Maar een dienstregeling die in op de minuut precies aangeeft 'zo laat ben je op station X' _suggereert_ betrouwbaarheid -waar je voor betaalt-, die vervolgens in de praktijk niet gehaald kan worden. (Hoewel het natuurlijk ook vaak wèl goed gaat). Daarnaast heb ik onderweg ook wel eens gesprekken met conducteurs gehad die me -in vertrouwen- vertelden dat soms een vertraagde trein niet geschrapt wordt omdat het onmogelijk is deze nog verder te laten rijden, maar omdat het beter is voor de _statistieken_ (percentages vertraagde treinen, die waarop de NS wordt afgerekend) -- een geheel uitgevallen trein zou dan daarvoor niet meer meetellen. Overigens (ik googlede er net even op) schijnt deze 'truc' bekend te zijn, maar natuurlijk wordt het niet door de NS zelf bevestigd. Dit alles kan ik daarom niet hard maken want ik heb geen inside informatie, maar àls dit gebeurt, zou ik er niet gek van opkijken als -soms- zoiets ook meespeelt bij de beslissing om een trein maar geheel door te laten rijden, en niet te laten stoppen op een tussenstation. In dat geval zou zo'n beslissing dus mogelijk meer in het belang van de NS dan van de reizigers zijn. Vandaar dat ik wel wat wantrouwig naar de NS geworden ben, En ja, ik geef toe dat het eigenlijk niet "netjes" is om op dergelijke informele bronnen af te gaan, die het misschien ook nog niet bij het rechte eind hebben. Maar dit soort dingen blijft hangen in je achterhoofd (en in je onderbuik, I might add). Hoewel ik er van overtuigd ben dat het personeel dat de van dag-tot-dag beslissingen moet nemen en uitvoeren, gewoon hun uiterste best doet om mensen daar op tijd te krijgen waar ze naar toe willen...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.