Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar kwam al het hout vandaan die in het verleden voor de dwarsliggers zijn gebruikt voor de NL spoorwegen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Uit de creosoteerinrichting te Feijenoord bij Rotterdam. Creosoot werd gewonnen uit koolteer, dat een afvalprodukt van de gasfabricage was. Door hout onder druk te ‘creosoteren’ onstond een veel duurzamer produkt. Het gecreosoteerde hout werd op grote schaal gebruikt bij de aanleg van spoorwegen (bielzen) en als telegraafpalen.

De vervolgvraag is dan waar de heer Mirandolle, de eigenaar van die inrichting, het hout vandaan haalde. Afgaande op de informatie in http://rjb.x-cago.com/GARJB/1899/12/18991231/GARJB-18991231-0009/story.pdf zal dat per fregat uit Noorwegen zijn aangeleverd.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Extra informatie: De officiële naam is dwarsligger. Biels zijn slechts één van de vele mogelijke vormen van dwarsliggers. Als iemand in de spoorwereld zich eigengereid gedraagt, wordt vaak gezegd: "Het spoor is gebouwd op dwarsliggers". Taalkundig: ik heb wel eens gehoord dat het niet "één biels, twee bielzen" is, maar "één biel, twee biels". Ik weet niet of dat klopt.
Je had vroeger in Dordrecht een afdeling van NS die de dwarsligger maakte .
Het hout " frans eiken" werd geimporteerd en onder hoge druk in warme ketel geimpregneerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding