Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk treinabbonement is het meest geschikt voor mij?

Hallo,
Vanaf na de zomervakantie ga ik met de trein naar school. Ik ben 16 dus nog geen studenten-Ov. Maar het is wel heel duur ik kom zo zonder korting uit op 17 euro per dag en dat zou 85 euro per week gaan worden. Mijn ouders en ik betalen samen maar we zouden het wel fijn vinden als het voor minder geld kon. Vragen ons nu af welk abonnement geschikt is maar hebben er echt geen verstand van!
- Ik reis alleen 's ochtends in de spits.
's middags word niet later dan half 5.
- 5 dagen per week
- In totaal reis ik zo'n 2,5/3 maanden niet.
- Het is een vast traject.
Ik hoop dat jullie een advies hebben en als er meer informatie nodig is laat het horen!
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Twee voorstellen (waarvan niet het jaartrajectabonnement. Dat kost namelijk net zoveel als 10 maandabonnementen terwijl je 2,5/3 maanden niet reist.)

* het Altijd Voordeelabonnement. Kost euro 25.- als maandabonnement. Met dit abonnement krijg je 20% korting op de treinreizen in de spitsuren en 40% korting in de daluren en in het weekend. Die 25.-/maand ben je standaard kwijt.

* het Maandtrajectabonnement: geldt één maand op een vast treintraject binnen Nederland. Prijs is afhankelijk van traject dat wordt afgelegd.

Je hebt helaas niet opgegeven hoeveel km je reist (enkele reis) dus nauwkeuriger kan ik het niet maken.

Toegevoegd na 1 uur:
Een dagretour Rsd-Goes kost euro 16,80/dag tegen vol tarief. Uitgaand van 22 schooldagen/maand dus euro 369,60/maand.

Zou je nou het 'Altijd voordeelabonnement' hebben dan krijg je 20% korting. Voor NS-begrippen reis je namelijk in de spits. Daluren zijn deze: vóór 6.30 uur, tussen 9.00-16.00 uur en na 18.30 uur. Plus het hele weekend.
Goed, stel je hebt het 'Altijd voordeelabonnement', dan kost het dagretour nog maar euro 13,40. 13,40 * 22 = euro 294,80. Plus de euro 25.- van deze abonnementsvorm = euro 319,80/maand. Dat scheelt al ongeveer euro 50.-/maand met de vorige optie.

Kies je de maandtrajectkaart: euro 264,60/maand. Dat is dus nog voordeliger.

Kies je de jaartrajectkaart: euro 2540/jaar. Je reist echter meer dan 2 maanden niet. Als we deze kaart omrekenen over 10 'reismaanden' kost hij euro 254.-/maand. Als we de kaart omrekenen naar 9 'reismaanden', kost hij ruim euro 282.-/maand. Dat zit er dus net tussenin.
Uitgaand van 10 schoolmaanden is het 'voordeel' van de jaartrajectkaart ongeveer 100.-/schooljaar. Uitgaand van 9 schoolmaanden is het 'nadeel' van de jaartrajectkaart een kleine 200.-/schooljaar
Als je, buiten de school, nog regelmatig op en neer reist tussen de genoemde plaatsen, zou de jaartrajectkaart weer wel aan te bevelen zijn.

NB: als je kiest voor de maandtrajectkaart en je hebt vakantieweken in een maand kun je die maand waarschijnlijk beter kiezen voor een weektrajectkaart.
(Lees meer...)
Computoon
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hangt ervan af wat het vaste traject is.
Ik heb de NS Abonnementenwijzer op schatting ingevuld, en dan kom je uit op het jaartrajectabonnement.

Zelf kun je hem invullen op http://www.ns.nl/abonnementenwijzer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een 4-sterren abonnement buspas! Ik reis er dagelijks mee met de trein, dit blijkt te mogen als je in de juiste zones rijd! Dit kan voor slechts 800 euro, ook in vakanties! Dan kom je uit op zo'n €2,50 per dag!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Computoon heeft al een heel uitgebreid antwoord gegeven.

In aanvulling daarop: het jaarabonnement heeft nog een voordeel ten opzichte van de maandabonnementen. Het jaarabonnement is namelijk meteen ook een kortingkaart. 40% korting (doordeweek na 9 uur, dus ook in de avondspits) op alle treinreizen in Nederland voor jezelf en voor maximaal drie meereizenden.

Een tweede puntje bij het antwoord van Computoon: weektrajectkaarten bestaan helaas niet meer. Dat maakt het lastig om maandabonnementen precies zo te kiezen dat ze met je vakanties "passen". Ook daarom kan een jaarabonnement soms gunstiger uitpakken, zelfs als je maar 9 maanden reist.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding