Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het dragen van een gordel in de auto is verplicht, ook achterin, waarom niet in een bus-trein-metro-tram?

daar ben je toch ook erg kwetsbaar als die een noodstop moeten maken!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Summo
12 jaar geleden
dan moeten ze de sta plaatsen dus afschaffen en dan vraag ik me af hoe de NS de zaken dan nog op tijd geregeld krijgt, het schijnt nu al erg moeilijk te zijn.... ik zie het al voor me in de spits iedereen een run op die laatste zitplaats.... en zo niet wachten op de volgende trein

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

omdat de bestuurder verantwoordelijk is en een chauffeur van een bus moeilijk alles kan controleren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste is men ook in een bus verplicht gordels te dragen als deze gemonteerd zitten bij de zitplaats.

Trein en tram vallen niet onder de WVW, hierdoor kan men via het WVW geen verplichting opleggen voor het dragen van gordels, overigens is de werkelijke remvertraging van een trein en tram vele malen lager dan die van een auto / bus, enkel bij een botsing met een zwaar object bestaat een grotere kans op letsel maar dan nog is het vaak niet meer dan licht lichamelijk letsel.

Bussen die een lijndienst uitvoeren zijn vrijgesteld van gordelplicht vanwege twee feiten:

1 Lijndiensten opereren ook in stedelijk gebied waar vaak slechts kleine stukjes gereden worden en de kans op een ongeval waar bij lichamelijk letsel ontstaat gering is, vanwege de wetgeving mag er geen verschil gemaakt worden tussen een lijndienst in een stad en een lijndienst op grotere afstanden, vandaar dat er voor beide geen gordelplicht is.

2 De controle op de draagplicht geeft een groot probleem.
Niet alleen de passagier maar ook de bestuurder is strafbaar als iemand zijn gordel niet op de juiste wijze draagt, als ik dan bestuurder zou zijn bleef de bus vaak op de eerste halte staan totdat ik zeker wist dat iedereen zijn gordel droeg.
Daarbij komt dan ook het probleem van stoelverhogers en maxi cosi's die dan vast gemaakt moeten worden op de zitplaatsen, doe daarbij dat er geen staplaatsen meer benut kunnen worden en het reizen per bus is dan zelfs onbetaalbaar geworden.

Dit zijn de overwegingen die de overheid heeft gemaakt om geen gordelplicht bij lijnbussen in te voeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
In een openbaar vervoermiddel houden de risico's niet op bij een noodstop van de chauffeur. Er kan een 'idioot' aan boord zijn waardoor je je snel uit de voeten moet kunnen maken. Je kent je medepassagiers niet en sommigen stappen doelbewust in een volle menigte of openbaar vervoermiddel om anderen te benadelen. Als iemand, door die gordel, niet op tijd weg kan komen en benadeeld wordt, zou het bedrijf mogelijk aansprakelijk kunnen worden gehouden. In een vliegtuig, waar de gordel wel geldt, zijn de passagiers geregistreerd, in die andere vervoermiddelen niet.
Het zou ook erg onpraktisch en onuitvoerbaar zijn vanwege de grote verschillen in lichaamsomvang. De één is broodmager, de ander heeft een enorme buik, om nog maar te zwijgen van kleine kinderen. Op één plaats zowel een gordel voor volwassenen als voor kinderen monteren zou wel erg veel vergen van de openbaar vervoerbedrijven. Voor één of twee haltes een gordel van ieniemienie naar supergroot verstellen, waarbij sommigen daarbij nog hulp nodig hebben ook, is niet te doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image