Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Beide zijn even gevaarlijk.

Een persoon die te langzaam rijdt heeft vaak een tekort aan verkeersinzicht. De bestuurder past dan de snelheid aan aan zijn inzicht en reactie vermogen om aanrijdingen te voorkomen.

En persoon die te hard rijdt is overmoedig en denkt het voertuig ten alle tijden onder controle te hebben, de tijd heeft intussen geleerd dat zelfs de beste chauffeur / coureur dat niet heeft, een kiezelsteen op de rijbaan kan dan al een kleine ramp veroorzaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De toevoeging van het woordje "te" geeft al aan dat beide ongewenst zijn.
Welke van de twee gevaarlijker is zal van de omstandigheden afhangen, op een glad wegdek zal te snel gevaarlijker zijn, in de mist is te langzaam weer gevaarlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat heel vaak een (veel) te langzame automobilist erg gevaarlijk is, niet omdat hij zo langzaam rijdt, maar omdat hij niet door heeft wat er om hem heen gebeurt. Dat maakt het gevaarlijk. Een te snelle automobilist is uiteraard ook gevaarlijk, maar is meestal wel met zijn gedachten bij het verkeer, en is zich over het algemeen bewust van het feit dat hij te snel rijdt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongelukken zijn vaker het gevolg van te hard dan te langzaam rijden. Dat brengt het antwoord op 'de te snelle automobilist'.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er rijden ook meer mensen te snel dan te langzaam, dus statistisch gezien ligt het wel wat ingewikkelder.
paulus811
13 jaar geleden
Haivon, hoe weet je dat? Omdat er geen minimumsnelheid is, kun je het begrip ''te langzaam'' niet definiëren en dus kun je jouw stelling niet hard maken. En als inderdaad meer mensen te hard rijden dan te langzaam, maakt het dat nog steeds gevaarlijker alleen al vanwege het feit dat meer mensen het doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ongelukken zijn ook vaak het gevolg van het inhalen van iemand die te langzaam rijdt door iemand die te snel rijdt. als iemand 80 rijdt op de rijksweg wil ik er ook graag langs.
maar als ik 2 meter uit de bebouwde kom nog bezig ben snelheid te maken (van 60 naar 80), en ik wordt dan meteen ingehaald op de provinciale weg, dan is diegene gevaarlijk bezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gevolgen van en ongeval met hogere snelheid is groter dan bij lage snelheid. Een deukje in een bumper bij het tegen een paaltje aanrijden met lage snelheid komt niet in de statistieken.
Rij je met hogere (bijvoorbeeld 80km.h) snelheid tegen dat paaltje aan haal je de krant. Met andere woorden, men weet vaak niet hoeveel "ongelukken" er daadwerkelijk gebeuren, juist omdat aanrijdingen waar maar een geringe schade bij is veroorzaakt nergens gemeld worden.
paulus811
13 jaar geleden
Maar het gaat toch niet alleen om het aantal ongelukken? Ook de ernst speelt mee als je zegt dat hardrijden gevaarlijker is.
Op de autosnelweg is een te langzame automobilist gevaarlijker dan en te snelle. De laatste is alert en let goed op en past zich (meestal) wel aan, aan gevaarlijke situaties. Hij kan wel voor veel irritatie zorgen door bumperkleven e.d.
De te langzame automobilist zorgt voor gevaarlijke situaties en ergernis omdat anderen hem willen inhalen, en inhaalmanoeuvres weer voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen.

Op 2-baans wegen is de te snelle automobilist een gevaar op de weg. Er zijn meer onverwachte situaties, denk aan bochten in de weg, (overstekende) fietsers e.d, en is de kans groot dat je de macht over het stuur kwijtraakt met alle gevolgen van dien.
De langzame man geeft voornamelijk irritatie. Al het achterop komende verkeer moet ook langzaam rijden als er nauwelijks inhaalmogelijkheden zijn.
Maar ook hier geldt: risico voor gevaarlijke inhaalmanoeuvres
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is allebei gevaarlijk. Maar misschien is heel langzaam rijden nog wel gevaarlijker. Hoewel langzame bestuurders vaak ‘niet betrokken’ zijn bij ongevallen, worden zij wel vaak als ‘oorzaak’ genoemd voor de agressie van andere bestuurders, die zo geïrriteerd raken dat ze ervoor kiezen om de wet te overtreden.

Het verkeer is ongetwijfeld het veiligst wanneer alle wagens zich aan dezelfde, toegestane snelheid voortbewegen. De Duitse snelwegen zijn een goed voorbeeld van het feit dat zeer hoge snelheden nog steeds relatief veilig kunnen zijn, zolang alle bestuurders zich hiervan bewust zijn en deze hoge snelheden kunnen aanhouden. Maar als het merendeel van de bestuurders op een snelle weg bereid is een snelheid van 120 km/h aan te houden en er plotseling een auto verschijnt die slechts 70 of 80 km/h rijdt, kan dit leiden tot een ernstige kettingbotsing met meerdere auto's.

Een ander gevaar van te langzaam rijden is de verhoogde kans op bumperkleven. De verantwoordelijkheid voor het houden van een veilige afstand ligt bij de bestuurder erachter, maar als de bestuurder ervoor veel te langzaam rijdt, dan zullen de bestuurders achter hem dit aangeven door dichter op hem te gaan rijden.

Als u zelf echter vastzit achter een heel langzame bestuurder en zijn rijstijl voor een mogelijke gevaarlijke situatie zorgt, dan is toeteren de veiligste manier om hem te waarschuwen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image