Taxi's zijn vaak standaard (Duurder model auto, 5-deurs etc.). Maar mag ik met eender welk voertuig personen tegen betaling vervoeren? Deux-cheveaux?
Mag ik tegen betaling personen vervoeren in een stad in een voertuig, anders dan de 'gebruikelijke' taxi's? Stel ik wil een taxi beginnen en wil graag rijden met een Fiat-500, een Fiat Panda, een oude Volkswagen Kever, een Electrocar (Ja, dan dus voor een klant per rit)...? Wie weet daar meer het fijne van? Aan welke eisen moet een voertuig bijvoorbeeld voldoen? Mag ik een vaste ritprijs hanteren (Zoals de voormalige Treintaxi: € 5,- voor een rit binnen de stad)? Wie kan me verder helpen?
Kleine middenklassers zijn niet gemaakt op het aantal kilometers per dag/week/maand/jaar dat (winstgevende) taxi's maken. Nu is Nederland daar overigens nog liberaal in. Een Londense taxi moet aan legio eisen voldoen wat betreft de bouw van het voertuig. Het gaat overigens niet eens alleen om het comfort van je passagiers. Je zal zelf ook vele uren doorbrengen in de auto. Als je na een werkdag geradbraakt uit je voertuig stapt houd je het werk niet lang vol. Daarom ook hebben mensen die veel op de weg zitten vaak grote auto's. Minimum tarieven worden overigens om meerdere redenen ingevoerd. Een mogelijke is dat grote bedrijven niet zomaar producten onder de kostprijs kunnen gaan aanbieden om concurrenten failliet te krijgen. Dat gezegd: onmogelijk is het natuurlijk niet. Zie de genoemde voorbeelden van de TucTucs die je tegenwoordig ook in Nederland ziet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.