Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op deze pagina vind je alle vragen in de categorie Openbaar vervoer. Vragen over auto's, boten, brom- en snorfietsen, fietsen, motorfietsen, post en pakketten, vliegtuigen en vrachtwagens en transport vind je in één van de gerelateerde subcategorieën.

Nieuwste vragen

Is er een minimale tijd tussen uit- en direct weer inchecken?

Elke vrijdag kan ik vanaf 12:00 gratis reizen omdat ik een studentenreisproduct heb. 'Mijn' intercity rijdt om het uur om xx:46. Als ik gratis wil reizen kan ik dus de eerste gratis intercity van 12:46 nemen. Als ik echter de intercity om 11:46 neem, betaal ik voor heel de reis.
Het idee is nu om de sprinter te pakken naar een tussenliggend station, daar om 12:01 aan te komen en dan in stappen in de 'intercity van 11:46' om 12:06. Tussen 12:01 en 12:06 moet ik dan eerst uitchecken en dan weer inchecken om het reisproduct te activeren.
Bestaat er een minimale tijd voor het uit- en inchecken op hetzelfde station?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
33K
3

Ligt vertraging van een trein vaak aan de machinist?

Soms hoor je dat een trein vertraging heeft door o.a. blaadjes op het spoor of storingen. Maar ligt het soms ook aan de machinist? Of laat ik het zo zeggen: ligt vertraging vaak/soms/meestal aan de machinist? Zo ja, wat is er dan moeilijk voor een machinist om de trein op tijd de krijgen? Zo nee, is het moeilijk voor een machinist om een trein te berijden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
2

waarom zijn er spoorwegseinen als de atb van een trein de machinist laat horen wanneer hij/zij harder/zachter mag?

Een spoorwegsein geeft snelheden aan, maar de atb ook. En de toetertjes en belletjes van de atb lijken mij makkelijker te controleren dan de seinen langs het spoor. Wat hebben spoorwegseinen nou voor zin voor een machinist in een trein met atb? Of heb ik de term 'atb' niet goed begrepen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
4