Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Omgaan met eigen fouten in het verkeer, hoe doe ik dit?

Ik ben van mezelf echt een pietje precies. Ik heb vorig jaar mijn rijbewijs gehaald en gelijk een autootjes gekocht. Ik maak af en toe wel eens 'kleine foutjes' in het verkeer, maar na de hand kan ik daar zo mee in me hooft zitten. En dit heeft bij mij uiteindelijk gezorgd voor rijangst puur omdat ik zo graag perfect wil rijden en me heel schuldig voel tegenover andere bestuurders. Ik woon ook nog eens in een klein schalig dorp en mijn moeder is bevriend met iedereen en zodra ik dan een keer een auto van rechts over het hooft zie is het gelijk van 'die dochter van deed vandaag dat' VRESELIJK. Gelijk de volgende dag al blikken.

Ik kwam een tijdje terug bij de jumbo weg en er komt een auto een weg uit (wat ik dacht een uitrit) dus ik rij door. Die auto schiet opeens met de neus naar voren toe en ik dus uitwijken. ( bleek een weg van rechts te zijn dus die vrouw had voorrang) Dit was schrikken. Ik heb de hele dag op de bank gezeten, ik heb niks kunnen eten. Dit gedrag van mij is toch niet normaal.. ik ben zeker geen slechtte rijder maar als dit zo door gaat kan ik beter mijn rijbewijs door knippen want ik wordt er helemaal gek van.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ook in het verkeer geldt: je kunt niet beter dan je best doen.

Een weg van rechts over het hoofd zien: dat is een gevolg van onoplettendheid of te hard rijden of slechte ogen. Of een combinatie hiervan.

Maar je hebt bij je rijles ongetwijfeld ook geleerd dat je wel voorrang moet geven maar dat je geen voorrang mag nemen. Je had het verkeer van rechts voor moeten laten gaan maar toen de bestuurder van die auto zag dat jij de fout maakte (door niet te stoppen/snelheid te minderen) had zij de kruisende weg niet moeten oprijden.

Het verkeer is een samenspel en als we elkaar niet in de gaten houden (in de goede betekenis dan) zou het veel vaker fout gaan. We moeten elkaars fouten en foutjes opvangen en niet "op onze strepen gaan staan". Zo zul je ook nog wel eens meemaken dat je wil invoegen maar dat het "gat" dat je nodig hebt wel aan de krappe kant blijkt te zijn. Dan getuigt het van verkeersinzicht als de auto waarvoor je wil invoegen het gas iets loslaat, als dat kan, waardoor het "gat" groter wordt.

Kortom, niet over inzitten. Om verkeersinzicht te krijgen, moet je gewoon veel rijden. De rijschool heeft de basis geboden en het CBR heeft getoetst of de basis voldoende was. En dat was het geval, anders had je geen rijbewijs 'gekregen'.

Alleen als je de weg van rechts te laat zag door slecht zien, dan naar de oogarts of opticien.
5 jaar geleden
Rijangst (amaxofobie) komt veel voor. Je bent absoluut niet de enige.

De oorzaken om rijangst te ontwikkelen, hebben zijn divers.
In jouw geval zou het kunnen door faalangst; rijangst ten gevolge van faalangst, is één van de vormen.
Natuurlijk zijn er veel meer oorzaken, bijvoorbeeld: onvoldoende vaardigheden op de weg,
trauma op de weg, verkeersagressie......
Maar als ik jouw verhaal lees, denk ik eerder aan faalangst en routinegebrek.

Zelf zou ik kiezen voor een behandeling.
Het zou jammer zijn als je het autorijden straks gaat vermijden. Dan is de stap om weer achter het stuur te zitten nog veel groter. Misschien is jouw angst nu snel op te lossen...

In 2006 is de beroepsvereniging voor rijangstcoaches opgericht.
In 2016 heeft deze vereniging geleid tot de coöperatieve vereniging rijangstlabel UA.
Deze vereniging heeft 14 coaches verdeeld over heel Nederland. Sommigen kunnen zelfs EMDR toepassen etc na een trauma.
Natuurlijk kun je indien nodig altijd om psychologische hulp vragen, maar de coach zal dat dan ook adviseren.
(Ik maak geen reclame, maar bij deze vereniging ben je zeker in goede handen).


Meis, kom in actie.
Je verstand weet dat deze angst niet nodig is, maar jouw lichaam reageert wel met angst.

Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing