Omgaan met eigen fouten in het verkeer, hoe doe ik dit?
Ik ben van mezelf echt een pietje precies. Ik heb vorig jaar mijn rijbewijs gehaald en gelijk een autootjes gekocht. Ik maak af en toe wel eens 'kleine foutjes' in het verkeer, maar na de hand kan ik daar zo mee in me hooft zitten. En dit heeft bij mij uiteindelijk gezorgd voor rijangst puur omdat ik zo graag perfect wil rijden en me heel schuldig voel tegenover andere bestuurders. Ik woon ook nog eens in een klein schalig dorp en mijn moeder is bevriend met iedereen en zodra ik dan een keer een auto van rechts over het hooft zie is het gelijk van 'die dochter van deed vandaag dat' VRESELIJK. Gelijk de volgende dag al blikken.
Ik kwam een tijdje terug bij de jumbo weg en er komt een auto een weg uit (wat ik dacht een uitrit) dus ik rij door. Die auto schiet opeens met de neus naar voren toe en ik dus uitwijken. ( bleek een weg van rechts te zijn dus die vrouw had voorrang) Dit was schrikken. Ik heb de hele dag op de bank gezeten, ik heb niks kunnen eten. Dit gedrag van mij is toch niet normaal.. ik ben zeker geen slechtte rijder maar als dit zo door gaat kan ik beter mijn rijbewijs door knippen want ik wordt er helemaal gek van.
Het heeft niet veel met het autorijden te maken, je bent blijkbaar perfectionistisch ingesteld.
Perfectionisme of faalangst in beide gevallen is het een ondersteuning om met een rustige instructeur meer ervaring op te bouwen. Of daar een speciale rijangstcoach voor nodig is, wellicht is het beter om daardoor rustiger te worden.
Vergeet ook niet, als er iets gebeurt zoals met die auto van rechts -niet uitrit- dan krijg je de neiging om Nooit Meer Te Rijden! niet doen... 'als je van het paard afvalt meteen er weer op gaan zitten' ... anders zou je de angst de kans geven om te groeien. Zo ook met auto rijden. Ik spreek uit ervaring. Zeker de volgende dag weer achter het stuur, geen risico's nemen niet te hard rijden, overzicht behouden en verder gewoon doorgaan, @Heart.
"Misschien helpt het om gewoon iets langzamer te rijden in gebieden met zijwegen, uitritten etc. "
dat vind ik een controversieel advies, omdat het probleem niet lijkt te zijn dat @Heart te snel rijdt, maar dat ze rijangst heeft. Daaraan toegeven leidt juist tot te langzaam of anderszins gevaarlijk rijden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.