Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik met de motor op een gelijkwaardig kruispunt een fietser inhalen?

Ik kreeg op mijn kop van mijn rij-instructeur toen ik dit deed, maar ik kan niet geloven dat het niet mag. Ik bleef op mijn eigen rijstrook.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens verbiedt het inhalen op een gelijkwaardige kruising niet. (Wel het inhalen op een voetgangersoversteekplaats).

Toch is het, in het algemeen gesproken, af te raden. Om iemand in te halen, moet je enige afstand houden. Bedenk maar eens wat er kan gebeuren als je, op een smalle weg, uitwijkt naar links, er gelijktijdig verkeer van rechts komt en ook tegemoetkomend verkeer. Dat is een onprettige situatie. Onderstaand "kapstokartikel" moet altijd voor ogen worden gehouden:

Wegenverkeerswet artikel 5:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Je rij-instructeur heeft gelijk als hij dit gedrag "afleert".

Toegevoegd na 5 minuten:
(Voor 1-11-1991 mocht het niet. Toen is het nieuwe RVV ingegaan waarbij het aantal verkeersregels is uitgedund en meer een beroep werd gedaan op gezond verstand.)
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing