Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik haal op een 80 km/u weg een busje in en voor dat busje zit een auto die links afslaat. ik rij er tegenaan. wie is er nu fout?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Gedeelde schuld.

Jij had voorrang. De ander mocht niet afslaan omdat hij/zij werd ingehaald. Jij mocht wél links inhalen want dat is op zich niet verboden op kruisingen / bij afslagen (ik neem hierbij aan dat je daarbij geen doorgetrokken streep over ging).

Anderzijds heb jij de fout gemaakt onvoorzichtig te rijden door in een onoverzichtelijke situatie (busje) en bij een afslag / kruising zonder voorsorteervak te gaan inhalen (of misschien haalde je wel in via het voorsorteervak, dat kan ik uit de vraag niet halen maar is minderwaarschijnlijk want dan had die ander daar al wel op gereden).
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jij, jij bent op die andere auto ingereden, door te weinig zicht op de weg (belemmerd door het busje), je moet nooit inhalen als je niet weet wat er voor je gebeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet steeds de situatie kunnen overzien (en inschatten). Dus aan de maximum snelheidhouden en tijdig stil kunnen staan. Kijk een naar artikel 19 RVV:

§ 8. Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Verder als de andere auto had aangegeven links af te willen gaan dan had je rechts in moeten halen:

Hoofdstuk II. Verkeersregels

§ 2. Inhalen
Artikel 11
1.
Inhalen geschiedt links.
2.
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

Hoe je het draait... je blijft de verantwoordelijke.

Hopelijk komt het allemaal goed en hopelijk is er niemand gewond geraakt.
11 jaar geleden
Dat is nog niet zo zeker, op het moment dat je ingehaald word mag je niet linksaf slaan, op het moment dat je ingehaald word mag je niet niet links voorsorteren kortom op het moment dat je links af wilt moet je je eerst overtuigen dat je niet ingehaald word. Op het moment dat iemand kenbaar heeft gemaakt dat hij/zij linksaf wil mag je niet meer links inhalen maar moet dat rechts geschieden. Het is in dit geval een beetje kip en ei kwestie werd er eerst ingehaald of werd er eerst kenbaar gemaakt linksaf te willen

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook in deze geldt: "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor"
11 jaar geleden
Jij bent fout. Op en nabij kruisingen mag je niet op de linkerbaan komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Degene die afslaat is altijd fout,de auto die afsloeg,heeft vast niet gespiegeld.
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing