Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe voorkom ik dat mijn oldtimer achterlicht van 12 volt , steeds doorbrandt ?

bij het vervangen van het lampje in het achterlicht van mijn Peugeot p55, is dit na enkele ogenblikken, reeds door gebrand. hoe kon dit gebeuren ? ik gebruik nochtans lampjes van 12 volt zoals in de koplamp, waar deze niet doorbranden. wat gebeurde er ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Kijk eens op het doosje of je HD lampjes hebt. Deze kunnen meer trillingen verdragen. Je kunt ook eens kijken of je 14 volt lampen te pakken kunt krijgen, die kunnen hogere spanningspieken verdragen. Als dit allemaal niet helpt, zou je de dynamo eens (kunnen) laten doormeten, of deze wel op de juiste spanning afregelt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Soms hebben lampjes een productiefout of er kan een lek ontstaan zijn zodat er lucht in het lampje gekomen is.
Probeer lampjes van een ander merk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan zijn dat het achter meer trilt, en dat het lampje dus niet doorbrand, maar kapot trilt, misschien is het een optie om er een led lampje in te draaien, deze zijn veel robuuster (geen gloeidraadje, maar gewoon solide diode)

je hebt vervang lampjes voor vanalles (ook stadslicht etc), ik weet niet precies wat voor een lampje er in zit, dus een specifiek voorbeeld kan ik niet zoeken

http://image.made-in-china.com/2f0j00hMCtvdwWMpob/LED-Auto-Lamp-Car-Bulb.jpg

Toegevoegd na 26 seconden:
dit was veelal een probleem bij mijn oldtimer brommers ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als dit met draaiende motor gebeurt zou ik de spanningsregelaar op of van de dynamo eens doormeten! Anders eens rond gaan kijken of je nergens een aarde probleem hebt. Dat klinkt paradoxaal maar als stroom er via 1 kant niet langs kan zal het via een andere weg gaan waardoor je allerhande storingen krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing