Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft ooit die extra stang op een herenfiets bedacht om die te onderscheiden van een damesfiets?

Een ervaren fietser zwaait met zijn/haar benen over de fiets om op/af te stappen, maar er kunnen toch wat 'ongelukjes' van komen vooral als je leert fietsen. En het zaakje bij de heren is toch wat gevoeliger neem ik aan. Ik snap die extra stang niet, want het frame van een damesfiets lijkt me net zo stabiel. En waarom is dat onderscheid er nog steeds?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
978

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Die extra stang was niet extra, die was er als eerste .
De diamantvorm geeft de fiets extra stevigheid. Het dames model is ontstaan,omdat de dames in die tijd lange rokken droegen en het een onelegant gezicht was om dame over een stang op te zien stappen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en bondig. Bedankt voor de toelichting!

Andere antwoorden (3)

Deze vraag is al eerder gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/mannenfiets-hoge-stang.1620
http://www.goeievraag.nl/vraag/waarvoor-dient-stang-herenfiets-alleen.24452

Toegevoegd na 48 seconden:
Met een stang is het frame steviger, maar dames droegen vroeger rokken, en dan kun je niet opstappen met zo'n hoge stang.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag het toen ik de vraag enterde, bedankt voor de toelichting.
De herenfiets was er eerder dus die stang is niet bedacht voor de heren maar voor de stevigheid van de constructie.
Toen de vrouwen ook gingen fietsen werd die stang eraf gelaten. Het is gissen maar gelijk de amazonezit op paarden een soort kuisheid was lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat daar hierbij ook zo is. Vrouwen met hoog opzwaaiende benen zal men wel onkuis hebben gevonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het frame van een damesfiets is minder stabiel en stevig dan van een herenfiets en heeft gauwer de neiging om te "kwispelen". Maar hoe zou een dame in een strakke rok op een herenfiets moeten komen ?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding