Is het een idee om Fatbikes gelijk te stellen aan scooters en speed-pedelecs?
Kan je in de wet niet net als bij scooters en speed-pedelecs een blauw/geel plaatje invoeren zodat ze verzekerd zijn en ook een helmplicht hebben?
Maar daar zit dus net het probleem.
Niet helemaal omdat een "gewone" e-bike niet zichzelf kan aandrijven. Een fatbike kan met een "gashendel" werken. Je hoeft er niet voor te trappen. Maardit is precies zo'n loophole waar de fabrikanten op hopen. Met een kleine aanpassing hoef je maar mini, minimaal te trappen en toch 25+ km/h te gaan (fatbike kunnen en gaan vaak veel harder). En wanneer je moet trappen, hoe minimaal ook, ben je geen brommer o.i.d. meer. Daar zit precies de moeilijkheid en m.i. de totale onverantwoordelijkheid van de fabrikanten.
Geen gashendel
Een ander belangrijk aspect van de wetgeving voor elektrische fatbikes is het ontbreken van een gashendel. Traditionele ... Dit betekent dat de motor alleen werkt wanneer je zelf ook fietst. Het ontbreken van een gashendel zorgt ervoor dat elektrische fatbikes als gewone fietsen worden beschouwd.
"" M.a.w. een fatbike is dus juridisch-technisch een elektrische fiets en DUS verkeerstechnisch een fiets. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike ""
Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike, elektrische bakfiets en fatbike)?
Voor een elektrische fiets gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets. Ook een fatbike is een elektrische fiets.
"" De regering gaat dus een vreemd spel willen spelen waarbij ze technische gelijke (reg. elektr. fiets(e-bike) en fatbike) anders willen gaan beoordelen. Dat zou net zo zijn om andere eisen te stellen voor een bromscooter als een reguliere scooter. Of een sportieve auto vs een gezinsauto. Dan zal een fabrikant idd een hipper ogende reg. e-bike gaan maken. Maak regels op technische kenmerken is mijn idee. Dus ALLE e-bikes reguleren.
Ik snap juist niet dat men niet direct een helmplicht heeft ingesteld voor e-bikes. Zeker niet nu men onlangs deze wel heeft ingesteld voor snorfietsen.
Statistisch is het heel duidelijk dat Fatbikes een probleem zijn, zeker voor kinderen. Mede omdat deze simpel op te voeren zijn (met een app bijvoorbeeld), maar ook omdat je niet hoeft te trappen. De regels komen wellicht anders zijn, maar ik zie ze regelmatig rijden en die kinderen trappen niet, alleen bij opstarten. Het mag niet. Maar is heel veel aanwezig. Mijn probleem ligt bij fabrikanten die moedwillig kinderen in gevaar brengen met hun producten. Ze weten dit, maar verschuilen zich achter het feit dat iets niet goed gereguleerd is. Dus omdat het mag, moet je het maar doen ondanks dat je weet dat de wetgever zoekt naar een goede manier om dit te reguleren. Maar ja, het mag. Dus moet het dan ook gedaan worden, ondanks de consequenties...
Daarom > Leeftijd omhoog, maar dan voor ALLE e-bikes, anders zorg je enkel voor een doorschuifeffect en ga je wetten verzinnen op een kromme basis imo. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/met-quintens-app-ga-je-harder-dan-toegestaan-op-een-e-bike-er-wordt-toch-niet-gehandhaafd
App is niet specifiek voor fatbikes. "maar ook omdat je niet hoeft te trappen."
Je moet wel trappen, 2 bronnen over gegeven, anders is ie illegaal aangepast, net zoals dat opvoeren illegaal is. Maar ook dat geldt weer voor alle e-bikes, maar ook snor/bromfietsen. Net als dat die veelal verkocht worden met een begrenzing. Zal gok ik liggen aan een int. markt.
Maar een wet die enkel bijna onbegrensde voertuigen toestaat zou ik voor zijn. Dus dat je om moet gaan bouwen om op te voeren ipv een simpele begrenzing weg te halen.
Dit probleem in het algemeen kende men al jaren van de bromfiers en scooter. In plaats van de introductie van de ebike daar dus direct van te eisen dat deze ~op topsnelheid zit onbegrensd, heeft men dus net zolang gewacht tot dat puntje bij paaltje komt. "Fabrikanten."
Tja zo werkt de wereld nu eenmaal. En als de regering fatbikes uit gaat specificeren is het de regering die imo het kat en muis spel begint/voortzet. "ondanks dat je weet dat de wetgever zoekt naar een goede manier om dit te reguleren"
Ik zie dat als falen van de regering die dit gewoon ongeveer zo gestuurd heeft (zal niet moedwillig zijn):
E-bikes als fietsen classificeren
-zonder helmplicht,
-met een maximale topsnelheid die ~2 maal hoger ligt dan de gemiddelde fietssnelheid
-zonder leeftijdsbeperking.
Snorfietsen een helmplicht geven.
Dan creeër je een probleem/markt in mijn ogen. En het idee dat sommige (politici) nu hebben sluit daar weer mooi bij. Een deel van het geheel aanpakken zodat er weer wat scheef gaat schuiven, totdat het volgende probleem zich aandient. De Minister ziet het gelukkig aardig in. Daarnaast zie ik vooral een verantwoordelijkheid in de kinderen die opvoeren/trappen weghalen en ouders die dat toestaan. De fabrikanten leveren een legale fiets, als de consument die verandert en er mee de weg op gaat is deze illegaal bezig. Het is idd jammer dat dit blijkbaar zo makkelijk gaat. Het gaat mij erom dat het niets met fatbikes ansich te maken heeft. Statistisch is het heel duidelijk dat Fatbikes een probleem zijn
Ja, maar ligt dat aan de "fatbike", of aan de bestuurder die zich aangetrokken voelt tot dat vervoersmiddel?
We drukken op een knop en alle fatbikes zijn weg. Zijn morgen de problemen dan opeens weg of zien we een piek in verkoop van ebikes die dan opgevoerd gaan worden?!
https://www.fietsunie.nl/elektrische-fiets-opvoeren Eerste merk:
https://www.profibike.nl/elektrische-fietsen/motormerk/ananda-middenmotor/ Wellicht dat het vaker gedaan wordt bij fatbikes. Maar dat staat los van de fatbike en als het dus voor alle e-bikes geldt, ook los van de fatbikefabrikanten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.