Is het een idee om Fatbikes gelijk te stellen aan scooters en speed-pedelecs?

Kan je in de wet niet net als bij scooters en speed-pedelecs een blauw/geel plaatje invoeren zodat ze verzekerd zijn en ook een helmplicht hebben?

7 uur geleden
in: Fietsen
TurfGraver
6 uur geleden
Als je een goede omschrijving van wanneer iets een 'fatbike' is kan je van alles verzinnen.
Maar daar zit dus net het probleem.
Thecis
5 uur geleden
Ik vind het stuitender dat de fabrikanten dan maar iets anders maken (wat dan dus ook kinderlevens verpest of verspilt) onder de noemer dat de wet dan maar aangepast moet worden. We zouden als Nederlanders de fabrikanten moeten boycotten,niet omdat ze zich niet aan de wet houden, maar puur omdat ze financiële overwegingen hoger stellen dan de veiligheid van de inwoners en zich verschuilen achter het "het is niet goed gereguleerd" principe.
Amadea
4 uur geleden
Een fiets is een vervoermiddel dat wordt aangedreven door middel van spierkracht. Een fatbike is dus geen fiets, maar een soort elektrische scooter. Dus moet je er 16 voor zijn, een rijbewijs voor behalen en een helm dragen.
TurfGraver
4 uur geleden
Dat geld dan voor alle e-bikes Amadea.
Thecis
4 uur geleden
@Turfgraver
Niet helemaal omdat een "gewone" e-bike niet zichzelf kan aandrijven. Een fatbike kan met een "gashendel" werken. Je hoeft er niet voor te trappen. Maardit is precies zo'n loophole waar de fabrikanten op hopen. Met een kleine aanpassing hoef je maar mini, minimaal te trappen en toch 25+ km/h te gaan (fatbike kunnen en gaan vaak veel harder). En wanneer je moet trappen, hoe minimaal ook, ben je geen brommer o.i.d. meer. Daar zit precies de moeilijkheid en m.i. de totale onverantwoordelijkheid van de fabrikanten.
LeonardN
3 uur geleden
@Thecis (voor vandaag geldt nog) https://kadrabikes.com/blogs/blogs/regels-fatbike-openbare-weg ""
Geen gashendel
Een ander belangrijk aspect van de wetgeving voor elektrische fatbikes is het ontbreken van een gashendel. Traditionele ... Dit betekent dat de motor alleen werkt wanneer je zelf ook fietst. Het ontbreken van een gashendel zorgt ervoor dat elektrische fatbikes als gewone fietsen worden beschouwd.
"" M.a.w. een fatbike is dus juridisch-technisch een elektrische fiets en DUS verkeerstechnisch een fiets. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike ""
Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike, elektrische bakfiets en fatbike)?
Voor een elektrische fiets gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets. Ook een fatbike is een elektrische fiets.
"" De regering gaat dus een vreemd spel willen spelen waarbij ze technische gelijke (reg. elektr. fiets(e-bike) en fatbike) anders willen gaan beoordelen. Dat zou net zo zijn om andere eisen te stellen voor een bromscooter als een reguliere scooter. Of een sportieve auto vs een gezinsauto. Dan zal een fabrikant idd een hipper ogende reg. e-bike gaan maken. Maak regels op technische kenmerken is mijn idee. Dus ALLE e-bikes reguleren.
KeesWim
2 uur geleden
De overheid draait het weer eens om: in plaats van dat ze zorgen dat alle opgevoerde e-bikes van de weg worden gehaald, verplichten ze mij en iedereen, die een e-bike gebruikt zoals bedoeld, om een helm te dragen.
LeonardN
2 uur geleden
@KeesWim
Ik snap juist niet dat men niet direct een helmplicht heeft ingesteld voor e-bikes. Zeker niet nu men onlangs deze wel heeft ingesteld voor snorfietsen.
Thecis
een uur geleden
@LeonardN
Statistisch is het heel duidelijk dat Fatbikes een probleem zijn, zeker voor kinderen. Mede omdat deze simpel op te voeren zijn (met een app bijvoorbeeld), maar ook omdat je niet hoeft te trappen. De regels komen wellicht anders zijn, maar ik zie ze regelmatig rijden en die kinderen trappen niet, alleen bij opstarten. Het mag niet. Maar is heel veel aanwezig. Mijn probleem ligt bij fabrikanten die moedwillig kinderen in gevaar brengen met hun producten. Ze weten dit, maar verschuilen zich achter het feit dat iets niet goed gereguleerd is. Dus omdat het mag, moet je het maar doen ondanks dat je weet dat de wetgever zoekt naar een goede manier om dit te reguleren. Maar ja, het mag. Dus moet het dan ook gedaan worden, ondanks de consequenties...
LeonardN
een minuut geleden
Statistisch is het heel duidelijk dat Fatbikes een probleem zijn, zeker voor kinderen.
Daarom > Leeftijd omhoog, maar dan voor ALLE e-bikes, anders zorg je enkel voor een doorschuifeffect en ga je wetten verzinnen op een kromme basis imo. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/met-quintens-app-ga-je-harder-dan-toegestaan-op-een-e-bike-er-wordt-toch-niet-gehandhaafd
App is niet specifiek voor fatbikes. "maar ook omdat je niet hoeft te trappen."
Je moet wel trappen, 2 bronnen over gegeven, anders is ie illegaal aangepast, net zoals dat opvoeren illegaal is. Maar ook dat geldt weer voor alle e-bikes, maar ook snor/bromfietsen. Net als dat die veelal verkocht worden met een begrenzing. Zal gok ik liggen aan een int. markt.
Maar een wet die enkel bijna onbegrensde voertuigen toestaat zou ik voor zijn. Dus dat je om moet gaan bouwen om op te voeren ipv een simpele begrenzing weg te halen.
Dit probleem in het algemeen kende men al jaren van de bromfiers en scooter. In plaats van de introductie van de ebike daar dus direct van te eisen dat deze ~op topsnelheid zit onbegrensd, heeft men dus net zolang gewacht tot dat puntje bij paaltje komt. "Fabrikanten."
Tja zo werkt de wereld nu eenmaal. En als de regering fatbikes uit gaat specificeren is het de regering die imo het kat en muis spel begint/voortzet. "ondanks dat je weet dat de wetgever zoekt naar een goede manier om dit te reguleren"
Ik zie dat als falen van de regering die dit gewoon ongeveer zo gestuurd heeft (zal niet moedwillig zijn):
E-bikes als fietsen classificeren
-zonder helmplicht,
-met een maximale topsnelheid die ~2 maal hoger ligt dan de gemiddelde fietssnelheid
-zonder leeftijdsbeperking.
Snorfietsen een helmplicht geven.
Dan creeër je een probleem/markt in mijn ogen. En het idee dat sommige (politici) nu hebben sluit daar weer mooi bij. Een deel van het geheel aanpakken zodat er weer wat scheef gaat schuiven, totdat het volgende probleem zich aandient. De Minister ziet het gelukkig aardig in. Daarnaast zie ik vooral een verantwoordelijkheid in de kinderen die opvoeren/trappen weghalen en ouders die dat toestaan. De fabrikanten leveren een legale fiets, als de consument die verandert en er mee de weg op gaat is deze illegaal bezig. Het is idd jammer dat dit blijkbaar zo makkelijk gaat. Het gaat mij erom dat het niets met fatbikes ansich te maken heeft. Statistisch is het heel duidelijk dat Fatbikes een probleem zijn
Ja, maar ligt dat aan de "fatbike", of aan de bestuurder die zich aangetrokken voelt tot dat vervoersmiddel?
We drukken op een knop en alle fatbikes zijn weg. Zijn morgen de problemen dan opeens weg of zien we een piek in verkoop van ebikes die dan opgevoerd gaan worden?!

Antwoorden (1)

Je kan allerlei wetgeving verzinnen en dat is men dan ook aan het doen, de vraag blijf nog even of dat juridisch haalbaar is. Drie dagen terug is er een motie aangenomen in de tweede kamer om te kijken of het haalbaar is om de leeftijdsgrens op te trekken naar 14 en een helmplicht in te schaffen. (krantenkoppen doen het lijken of er al een wet aangenomen is, maar dat is niet het geval vziw).

In mijn ogen verplaats je hiermee enkel het probleem als je niet ook reguliere elektrische fietsen (e-bike). Een fatbike is natuurlijk gewoon een e-bike met een heel kenmerkend uiterlijk. Net zoals een bromscooter een scooter is met een kenmerkend uiterlijk.

Dus wat zal je zien de dag dat fatbikes zwaarder gereguleerd worden over e-bikes? Dat de jeugd onder de 14 overstapt op e-bikes, en die op gaat voeren en daar onvoorzichtig mee gaat rijden (voor zover ze dat nu al niet doen/deden). Een ander deel zal de helm opzetten en ondertussen 14 zijn, waarbij een opgevoerde fatbike nog net zo goed mogelijk blijft. Net zoals je een brommer op kan voeren OF een e-bike op kan voeren.

Dus nee een scheve wetgeving zal voor een scheve situatie zorgen en daarmee is enkel fatbikes zwaarder reguleren nooit een echte oplossing. Of een van hele korte tijdsduur. En met een andere wet verander je ook niet de mentaliteit.
===
https://www.at5.nl/artikelen/228448/minister-helmplicht-niet-alleen-voor-fatbike-maar-voor-alle-elektrische-fietsen

"Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet het niet zitten om nieuwe regels te maken die alleen voor fatbikes gelden. Hij vermoedt dat fabrikanten de fatbikes dan zo zullen aanpassen dat ze niet meer onder de regels vallen. Madlener ziet wel 'mogelijkheden' voor bijvoorbeeld een helmplicht, maar die geldt dan voor alle elektrische fietsen."
(de Minister staat er blijkbaar net zo in als ik, kromme regels zullen leiden naar kromme uitkomsten)

---
Als je dat dan weer door zou trekken en ALLE elektrische fietsen als bromfiets te gaan zien, zal je ook je opa en oma van het fietspad de weg op sturen. Mijn gok is dat men alle elektrische fietsen als een aparte categorie gaat beschouwen. Niet als brommer/snorfiets. Niet als fiets.
-25km/u (zoals snorfiets)
-14+ (wat nog nergens voor geldt)
-helmplicht (net zoals een snorfiets die net zo hard mag)
-(waarschijnlijk) geen verplichte verzekering en rijbewijs (zoals wel geldt voor snor/bromfietsen)
2 uur geleden
LeonardN
2 uur geleden
Persoonlijk heb ik nooit begrepen dat er niet direct een helmplicht is ingevoerd voor elektrische fietsen en dat men voor 25 km/h heeft gekozen als topsnelheid (ipv 15 km/h) + een leeftijdsgrens van 16. Had prima gestaan bij de beoogde gebruikers (senioren die niet meer zolang/goed kunnen fietsen). Nu heeft men eigenlijk de ruimte gegeven om aan de helmplicht van de snorfiets te ontkomen en een markt gecreeërd voor semi-brommers voor jongeren onder de 16.