Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Met wat voor soort (niet-elektrische) fiets kun je zowel snel als comfortabel reizen?

Met welke niet-elektrische fiets kun je zowel snel als comfortabel je weg afleggen? Dit wegens werk op ca. 8km afstand van huis. Tot nu toe elke keer weer wat: kapotte spaken, lekke band, losgetrilde spatplaten wegens hobbelwegen of gerinkel als een wekker over klinkers. Ik zou bijna overwegen om een mountainbike o.i.d. te kopen, maar dan 'zit' ik weer met schuin voorover gebogen zitten, ook niet ideaal na het ontbijt.

3 jaar geleden
in: Fietsen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een hybride fiets is een sportieve fiets, maar met een rechtere zit dan een mountainbike en meestal met grotere wielen. Vergelijkbaar met een trekkingfiets. Genoeg versnellingen en een verende voorvork zorgen voor rijcomfort zowel op glad asfalt met wind mee als over de hobbelweggetjes. Kies een fiets met stevige wielen, zeker als je zelf een groot en relatief zwaar lijf hebt waarmee je over de hobbels gaat.

Voor een beperkt budget kun je eens kijken naar tweedehands trekkingfietsen of hybrides. Omdat veel mensen juist overstappen naar een elektrische fiets is er een behoorlijk aanbod van degelijke, goed onderhouden hybride fietsen.

Met een zogenaamd vlinderstuur kun je makkelijk variëren in zithouding. 's Morgens na het ontbijt meer rechtop, met tegenwind of als je 's middags snel naar huis wilt kun je een wat diepere zithouding aannemen.

Ongeacht welk type fiets je kiest: controleer regelmatig of alle onderdelen nog goed vast zitten. Draai boutjes regelmatig opnieuw vast. Vervang moertjes desnoods door moertjes met een rubberen ring erin zodat ze niet meer kunnen los trillen.

Voor hobbelwegen is het sowieso beter om je banden iets minder hard op te pompen. Je fiets stuitert dan veel minder. Beter voor de fiets en comfortabeler voor jou.
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het eerste wat in mij opkomt is een (brom)fiets op benzine. Wel 4-takt want die stinken niet en dan het model scooter, die is ontworpen voor comfort.
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing