Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag je fietsen met een rijverbod?

als je word aangehouden d.m.v teveel alcohol en je rijbevoegdheid word ingenomen mag je dan wel of niet fietsen ik lees het overal weer anders

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Nee, dan mag je niet fietsen. Het rijverbod geldt voor elk voertuig.

Als een rijbewijs wordt ingevorderd (wat dus iets anders is), geldt dit voor alle voertuigen waarvoor een rijbewijs noodzakelijk is.

Toegevoegd na 20 minuten:
Dus: onder invloed van alcohol mag je niet fietsen. Doe je dat toch, dan kan de politie een bekeuring en een rijverbod geven, voor een aantal uur. Ben je weer 'alcoholvrij' na die periode dan mag je weer fietsen. Maar (met ingevorderd rijbewijs) nog steeds geen voertuig besturen waarvoor een rijbewijs noodzakelijk is.
9 jaar geleden
Alcohollimiet fietsers
U mag niet fietsen als u onder invloed bent van alcohol. Dit kan leiden tot gevaarlijk rijgedrag en daarmee tot gevaar voor anderen. Het alcoholgehalte in uw bloed mag niet hoger zijn dan 0,5 promille, net als in de auto of op de motor.

De politie kan uw rijbewijs niet innemen als u dronken op de fiets wordt aangehouden. U kunt wel voor enkele uren een rijverbod voor de auto krijgen.

Gevaarlijk rijgedrag en veroordeling fietsers
U kunt als fietser worden veroordeeld als u het verkeer in gevaar brengt of hindert. Of een verkeersongeval veroorzaakt waarbij iemand overlijdt of zwaar lichamelijk gewond raakt. Dit staat in artikel 5 en 6 van de Wegenverkeerswet 1994.

Conclusie als je alocholpromillage na het ingaan van het rijverbod voor de auto, hoger is dan 0,5 promille mag je dus ook niet fietsen. En omdat in de regel pas een rijverbod voor de auto wordt opgelegd wanneer je betreffende promillage hebt overschreden, welke dezelfde is als voor een fietser, mag je dus ook niet fietsen voor die tijd/uren.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/raak-ik-mijn-rijbewijs-kwijt-als-ik-dronken-op-de-fiets-word-aangehouden-door-de-politie
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord