Wie heeft hier voorrang? Fietser A of B.
Op een T-kruising rijdt fietser A op een voorrangsweg en komt van rechts. Voor de autorijstrook (evenwijdig aan het fietspad met fietser A) staat het stoplicht op rood, maar de rijstrook (belangrijk detail!) voor fietsers heeft GEEN stoplicht.
Fietser B staat aan de 'poot' van de T-kruising en wil naar links, heeft groen licht, maar staat NIET op een voorrangsweg. Wie heeft er nu voorrang? Fietser A of fietser B.
Ter verduidelijking zie afbeelding.
Verkeerslicht regelt alleen doorstroming. Niet wie voorrang heeft. :)
Zou fietser van links komen had die ook voorrang.
@ Amadea, leesvoer
http://www.fietsersbond.nl/forum/fietsers-van-rechts-voorrang
art. 64:
Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.
Maar verzekeraars gaan hier wel eens anders mee om...
Juiste antwoord lijkt mij de eerste reactie van Amadea.
Alleen rechtdoor en van rechts gaat hier op.
Ik ben fietser B :)
Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.
En:
art. 64:
Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.
Groen (B) heeft dus voorrang.
Ik (fietser B) kwam van rechts op de foto.
Ben je het er mee eens dat de situatie niet handig is? Natuurlijk had A volledig recht op voorrang, maar de situatie voor B is uiterst merkwaardig.
En dan nu het pijnpunt. Als het fietspad bij de weg hoort waarom dan niet bij het verkeerslicht? Hoe moet fietser B dat snappen?
Die werkelijke op de Streetviewfoto’s zichtbare verkeerssituatie blijkt in verschillende opzichten af te wijken van de oorspronkelijke vraagstelling. De weg waarlangs A aan komt rijden, is in werkelijkheid géén “voorrangsweg”. Zie de toelichting na mijn antwoord. Het is bij gebrek aan borden op de weg van A zelfs geen “voorrangskruispunt”. Het enige wat de haaientanden op een aantal pekken doen, is de voorrang zuiver op die ene plek aangeven. Fietser B komt op zijn fietspad nergens haaientanden tegen. Die liggen er alléén (in drie afzonderlijke achtereenvolgende rijtjes!) op de voor auto’s bestemde weggedeelten. In dit opzicht is de tekening niet zo gedetailleerd als de werkelijkheid buiten.
Aangezien ik zelf fietser ben en mij deze situatie goed kan voorstellen zou ik als B echt niet zomaar doorgereden zijn zodra ik A in beeld had. Deze aanrijding had gewoon kunnen zijn voorkomen door oplettend verkeersgedrag.
https://www.google.nl/maps/@52.1454631,4.650878,3a,75y,271.28h,58.05t/data=!3m6!1e1!3m4!1suyt5h2JU1AOooJRT623cBQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=en Even de haaientanden op de grond zodat duidelijk is dat je voorrang moet verlenen In situaties met verkeerslichten:
https://www.google.nl/maps/@52.1459687,4.6585502,3a,75y,322.96h,61.19t/data=!3m6!1e1!3m4!1swjCFQ8o7YPw3oafk2rCIjQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=en (kon even zo snel niet de exacte situatie vinden, t-splitsing met stoplichten)
Fietser B moet voorrang verlenen aan fietser A, maar om een heel andere reden dan de veronderstelde voorrangsweg. Want de weg waarover A rijdt ís ondanks de vele haaientanden helemaal geen voorrangsweg, en het is ook geen voorrangskruispunt. Het is een kruispunt met naast de verkeerslichtenregeling nog plaatselijk nader met haaientanden aangegeven voorrangsplekken. Ik zal dat in een aparte reactie toelichten. Ik merk in het algemeen op dat er ook bij correcte geregelde verkeerslichtensituaties vaak sprake kan zijn van onderlinge “conflicten” wanneer er aan twee of meer plaatselijk conflicterende verkeersstromen tegelijk groen licht gegeven wordt (wat een heel gangbare praktijk is: voorbeeld: rechtsafslaande automobilisten moeten naast hen tegelijk groen hebbende fietsers voorrang geven vanwege “rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg”). Dus voorrangsregels blijven op detailniveau gewoon geldig ook als er groen gegeven is. “Groen” is geen absolute voorrang. Met dát allemaal in het achterhoofd lijkt me onontkoombaar dat B voorrang moet verlenen aan A, zuiver vanwege het feit dat hij vanaf een zijweg nog steeds bezig is met invoegen in het verkeer op een andere weg, waarbij dan vlak voordat dat invoegen voltooid is de “voorrang van rechts” het pleit in het voordeel van A moet beslissen. Het betreft hier blijkens de door vraagsteller zélf naderhand ingebrachte Streetview link van de betreffende kruispuntsituatie géén echte voorrangsweg. Dan komen we eruit met:
“Verlenen van voorrang
Artikel 15
1 Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.” Aldus “Verkeersborden en verkeersregels in Nederland”, de verkorte versie van het RVV in brochurevorm uitgegeven door het Ministerie van I en M in 2014. Ik heb wel alle begrip voor de vergissing van B, die na op een knop gedrukt te hebben, geduldig wachtend een speciaal voor zijn route geldend fietspadverkeerslicht van rood op groen zal hebben zien springen, en dan verwacht je geen conflict met de fietsers aan de overkant terwijl verder alle hinderende verkeer mede door jouw drukknopbediening stil is komen te staan.
Wel, een Voorrangsweg wordt aangegeven met borden B1 aan het begin en als herhaling bij elke zijstraat.
Die staan hier niet. Er staat alleen een bord B3 (Vliegende Bom) net voor de zijweg die Elias Annes Borgerkade heet, de laatste zijstraat voor de beklaagde T-kruising, maar voor de kruising met de van links komende Laan van Nieuw Oosteinde staat er volgens Streetview géén volgend bord B3. Dus daar is het géén volledig met borden aangeduide voorrangsweg of voorrangskruispunt. De Koningin Julianalaan heeft weliswaar een rijke versiering met haaientanden (en in de zijstraten “Verleen voorrang” borden B6 met de punt naar beneden), maar deze Julianalaan zélf heeft nergens een bord dat aan het eigen verkeer een voorrangswegstatus verleent! Géén op de punt staand oranje bord B1 “Voorrangsweg” en in elk geval ook niet overal een “Vliegende Bom” bord B3 voorafgaand aan de kruisingen. Sómmige individuele kruisingen met kleinere zijstraten zijn bij nadering over de Julianalaan zelf aangeduid als voorrangskruispunt met een bord B3 “Vliegende Bom”, en dat is alles. En er zijn op de T-kruising inderdaad haaientanden, maar alleen voor het autoverkeer, en géén bord B6 in het gezichtsveld van de fietser B, want ik zie slechts één zo’n bord met de punt naar beneden, helemaal links van de autovoorsorteervakken, middenop de vluchtheuvel in het midden van de kop van de Laan van Nieuw Oosteinde. In artikel 80 in dezelfde bron (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersregels/documenten/brochures/2012/02/28/verkeersborden-en-verkeersregels-in-nederland ) staat over “verkeerstekens op het wegdek” te lezen:
“Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.” Haaientanden blijken regulier plaatselijk voor te kunnen komen zonder dat er echt van een volledige voorrangsweg of voorrangskruispunt sprake is. En als je de door fietsers A én B gevolgde fietsstroken op het betreffende kruispunt goed bekijkt, komen zij zelf geen van beiden haaientanden op hun pad tegen. Er zijn volop haaientanden, maar alleen in de weggedeelten buiten de fietsstroken.
Dat haalt het laatste beetje idee van middels plaatselijke aanduidingen geregelde voorrang (voor onze fietsers) onderuit, en dan blijft slechts over de algemene regel van het voorrang verlenen aan verkeer van rechts.
“Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.” Haaientanden zijn dus verkeerstekens op het wegdek, die de voorrang regelen. Artikel 64
“Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.” Als er haaientanden op het fietspad waren geweest, waren ze in dit geval overruled geworden door het groen licht dat Fietser B gekregen heeft. In dit geval zijn er voor de betrokken fietsers geen haaientanden, maar geldt wél nog steeds de regel van “Rechts gaat voor”. Want op door verkeerslichten geregelde kruispunten kun je nog steeds elkaar hinderende verkeersstromen hebben, die steeds tegelijk groen gekregen hebben. Als die dan allebei aan de voorrangswerking van het hun getoonde groene licht vasthouden, dan gaat het mis. Nu zitten we volgens mij met een nieuw probleem, want in Alphen aan den Rijn heb je blijkens de Streetview links van de Bruins Slotsingel die MrTomaat gaf overal wél mooi haaientanden op de fietspaden, die dus betekenisloos worden voor wie groen gekregen heeft!
Nu zitten we volgens mij met een nieuw probleem, want in Alphen aan den Rijn heb je blijkens de Streetview links van de Bruins Slotsingel die MrTomaat gaf overal wél mooi haaientanden op de fietspaden, die dus betekenisloos worden voor wie groen gekregen heeft! Daar heb ik ook nog aan zitten denken. ;D
Waar ik woon zijn geen trams noch taxi's op de trambaan noch een trambaan. Als ik hier met de fiets of auto groen krijg kan ik blind oversteken, dat zal mijn visie op de zaak niet makkelijker maken. (wacht dat was een rare zin) Dat trams een speciale status hebben weet ik, dat van taxi's kan je dat middels een google plaatje verduidelijken? Moet ik die ook als trams zien omdat ze op de trambaan rijden.
Maar dan nog de kwestie kruisend verkeer. (dus niet afslaand op dezelfde weg of tegemoet komend). Dus ik rij rechtdoor op een kruising met groen licht. Dan kan ik toch niet gekruist worden, of dat ook nog?
"Nee dat lijkt me erg onwaarschijnlijk." Mij ook, toch gebeurt het in deze vraag. Vandaar dat ik het nogal een problematisch geval vind. Maar ik kan snappen dat als je dagelijks te maken hebt met groen is niet automatisch voorrang, je dat veel genuanceerder ziet (of zal moeten zien :D).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.