Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het voor een ongetraind iemand reëel om 3 dagen lang 75km (per dag) te fietsen?

Hiervoor gebruik ik een normale fiets met 7 versnellingen en moet hierbij nog kampeerspullen meenemen. Ik heb praktisch geen ervaring met lange tochten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja hoor, is wel te doen. Zoals in de reactie al gezegd werd: reken een uur of 4-5 en je zal best zadelpijn krijgen maar dat overleef je wel.
Wel een tip als je pauze houdt, pas op met alcohol want dan kunnen die kilometers wel eens erg lang worden. Pilsje(s) op terras zijn erg lekker maar je kunt er zware benen van krijgen, zelfs als doorgewinterd fietser
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je niet een belabberde conditie hebt, moet dit te doen zijn. Op mijn 12e fietste ik naar mijn middelbare school: 50 kilometer op een dag en daar ben ik ook volledig ongetraind aan begonnen toen.
Dat is korter en de bagage van een brugpieper is een stuk lichter dan een kampeeruitrusting. Maar ik had een fiets met 3 versnellingen en was 12...

Zorg ervoor dat je genoeg voedsel en drinken mee hebt (of dat je dat makkelijk kan aanschaffen onderweg). Je wilt niet met een hongerklop komen te zitten. Mueslirepen werken prima. En een vriendin van me die professioneel wielrenner is neemt altijd een paar koeken mee op de fiets: snelle suikers én langzame suikers.
Eet s avonds vooral goed en genoeg, een goed bord pasta werkt perfect bij sporten.

Zorg ook voor comfortabele kleding (broek met zeemlap, niet teveel harde naden op bewegende lichaamsdelen). Zo krijg je geen blaren en iets minder zadelpijn. Ik hoop voor je dat het geen nieuwe fiets is, of dat je je oude zadel op je nieuwe fiets hebt gezet. Dat scheelt aanzienlijk in zadelpijn.

En 75 km... Daar doe je makkelijk 4 uur over, maar als je goed je rust neemt, kan het ook gerust 5 duren. Probeer in ieder geval te fietsen op jouw tempo, niet op het snellere of langzamere tempo van een ander: dat kost tonnen energie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing