Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het nut van spaken in een wiel? Zouden we niet gewoon kunnen fietsen zonder spaken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Spaken hebben als voordeel dat je er vrij veel trekspanning op kunt zetten, waardoor je een lichte starre verbinding tussen de as en de velg kunt maken, met alleen maar trekspanningen,waardoor er geen vervormingen optreden.
De nadelen zijn dat elke spaak luchtweerstand door de draaing van het wiel heeft (behalve de onderste spaken, die stil staan, dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de bovenste spaken die met dubbele snelheid door de lucht vliegen.)
Met de komst van carbon (licht, weinig rek) werd het ook mogelijk om lichte starre wielen zonder spaken te maken. De dichte wielen genereren nauwelijks luchtweerstand; vanwege het ontbreken van een frontaal oppervlak, heb je alleen maar last van de viscositeit van de lucht. Koolstof wielen maken de fiets echter erg moeilijk bestuurbaar, je moet een soort zeil door de lucht draaien, en de wielen vangen veel zijwind.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als er geen spaken in je wiel zouden zitten valt je wiel van je fiets. Je moet teen verbinding hebben tussen de buitenkant van je wiel, daar waar je band omheen zit en het binnenste deel dat aan je fiets vastzit. Daarvoor zorgen spaken nou eenmaal
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spaken zijn er om de as met het wiel te verbinden maar dat wist je natuurlijk al.
Het is een lichte doch sterke manier om dit te doen. Een laag gewicht is voor de fietser belangrijk, zodoende doen ze het niet met stalen velgen zoals bij een auto. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar dit is het beste voor de gewone fietser
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image