Wanneer geldt een stoplicht voor auto's ook voor fietsers?
Ik fiets nog niet zo heel lang in Amsterdam, dus misschien is dit voor doorgewinterde fietsers in Amsterdam een rare vraag, maar ik stel 'm toch omdat ik regelmatig weifelend voor een stoplicht sta.
Wanneer ik richting het centrum fiets, zie ik soms een stoplicht dat voor auto's is bedoeld (dus zo'n klassiek ding met drie cirkels in de kleuren oranje, rood en groen) en is ernaast géén stoplicht voor fietsers aangebracht (waarop dus een afbeelding van een fiets staat die verschiet van oranje naar rood naar groen). Betekent dit dat het stoplicht alleen voor auto's geldt en ik als fietser gewoon mag doorrijden? Of moet ik mij als fietser dan ook richten naar het stoplicht voor auto's? Vaak (soms wel) is er ook geen streep vooraan voor fietsers aangebracht bij zo'n stoplicht.
Wat voor nog meer verwarring bij mij zorgt, is dat ik soms zie dat fietsers zelf ook stilstaan bij zo'n (bovengenoemd) stoplicht voor auto's, maar soms zie ik ze ook gewoon onbekommerd doorrijden alsof dat stoplicht voor hen zeker niet geldt.
Alvast bedankt voor het helpen!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.