Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik ben op een fietspad, waar ik niet mocht fietsen, aangereden door een scooter, die ruimte genoeg had. heb ik schuld?

het fietspad is ruim 2 meter breed en ik reed uiterst rechts. De berijder van de scooter verklaarde dat hij mij niet gezien had.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Jij mocht er niet fietsen, dus was je al in overtreding. Dan ligt de schuld dus bij jou. Had je verder verlichting of iets anders waardoor je op zou vallen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je mocht er niet fietsen, dus zoiezo ben je fout en heb je schuld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De scooter zat fout en is verantwoordelijk.

Een scooter moet rechts houden, uitkijken en voorzichtig rijden (iedereen trouwens). Dat heeft de bestuurder kennelijk niet gedaan en dat verklaart hij ook zelf.
Het feit dat iemand verkeerd fietst op zo’n breed fietspad doet daar niets aan af. Dus is de scooter fout.

Anders ligt het als de situatie zodanig was dat de scooter voorzichtig rechts rijdend en goed kijkend niet langs je had gekund en bovendien overvallen zou zijn door je plotse aanwezigheid (bijvoorbeeld als je ‘s nachts zonder licht daar had gereden). Dan was de schuld mogelijk bij jou geweest of was er wellicht gedeelde schuld aan de orde.
Dat is hier echter niet het geval.
11 jaar geleden
wat de rest zegt is onzin.
ik heb precies het zelfde gehad . de scooter, auto, vrachtwagen enz. is altijd schuldig ook al fiets je door rood. omdat jij zwakker bent dan een bestuurder van een auto scooter enz.
als hij/ zij is doorgereden, zeker aangifte doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet precies waar je woont, maar in de Belgische wetgeving staat dat je "moet kunnen stoppen voor alle hindernissen". Dus de scooter had je niet mogen aanrijden. aan de andere kant, als je niet mocht rijden op die plaats, kan jij ook mee verantwoordelijk gesteld worden.
ik heb iets dergelijks gehad. ik reed een klein stukje verboden richting met de fiets, omdat ik van één winkel naar de andere winkel (20 m verder op) moest en het te moeilijk was om de baan (viervaks met middenberm) over te steken. ik wil de parking opdraaien als er een wagen met hoge snelheid komt aangereden en op de parking draait. ik vlieg van mijn fiets en met mijn hoofd tegen de voorruit, gelukkig enkel blauwe plekken en een gekneusd kaakbeen.
De rechter oordeelde dat beiden schuld hadden. dus ik omdat ik verboden richting reed en de automobilist omdat hij niet kon stoppen voor elke hindernis.
Het is een dubieuze situatie dus... je kan niet met zekerheid de schuldige vaststellen.
11 jaar geleden
Een berijder van een gemotoriseerd voertuig, die een aanrijding veroorzaakt met een fietser of een voetganger is altijd fout en zal altijd van de rechter en van de verzekeringsmaatschappij de schuldige zijn van de aanrijding, omdat zowel een voetganger als een fietser in het Nederlandse verkeer een beschermde deelnemer aan het verkeer is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing