Als ik met de auto moet wachten om rechtsaf te kunnen slaan, moet ik dan rechts van de auto ruimte vrijhouden voor fietsers?
Als ik rechts voorsorteer, op een weg zonder apart fietspad, krijg ik vaak boze blikken van fietsers die mijn auto niet aan de rechterkant kunnen passeren, en daarom maar over de stoep of zelfs aan de linkerkant voorbij gaan. Ik ben in de veronderstelling dat ik op de juiste manier voorsorteer en dat fietsers dus eigenlijk achter mijn auto moeten wachten. Hoe zit het precies?
Artikel 11 1.Inhalen geschiedt links. 2.Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. 3.Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen. 4.Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen. 5.Bestuurders mogen trams rechts inhalen. Artikel 12 Het is verboden een voertuig vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats in te halen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.