Hoe kun je een kinderfiets (16 inch) wat zwaarder laten trappen? De fiets fietst te licht!
Mijn dochter is 4 jaar en fietst erg graag. Ze fietst nu op een 16 inch kinderfiets en we maken regelmatig fietstochten van een kilometer of 10 met haar, wat ze met gemak aankan. Maar... de fiets fietst ontzettend licht en heeft maar één versnelling.
Met die versnelling komt ze elke heuvel op. Maar als we gewoon 'plat' fietsen, dan fietst ze zich helemaal suf om een beetje snelheid te maken. Ze fietst dan 13-14 km/h en zij kan wel harder, maar de fiets niet. En ze is echt nog te klein voor een 20 inch fiets.
Haar benen kunnen gewoon niet sneller ronddraaien. Waar ik 1 omwenteling maak, moet zij er 3 maken. Dat is erg frustrerend, omdat er vaak kinderen met een iets grotere fiets haar inhalen die heel op hun gemakje fietsen en zij fietst zich lam maar kan niet harder.
Nu dacht ik er aan om het kettingblad aan de voorkant (26 tandwielen) misschien te vervangen door een met 28 of 30. Of misschien 3 versnellingen op de fiets te laten zetten? Is dit eenvoudig om te doen, of zijn er ook nog andere manieren om een kinderfietsje wat zwaarder te laten trappen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.