Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een agent hield me een paar keer tegen omdat ik (perfect probleemloos) fiets met mijn aangelijnde hond (rechts van me). Mag hij me beboeten?

Volgens mij is het wettelijk toegelaten, zolang geen gevaar veroorzaak. Ik kan altijd stoppen en manoeuvreren, en mijn hond volgt mijn instructies ten allen tijde. Er is ook nog nooit een probleem geweest, en bovendien kan ik mijn twee handen aan het stuur houden indien dat vereist is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Hij mag je alleen een boete geven als je gevaar veroorzaakt. Dat was blijkbaar niet het geval Je hebt geen boete gehad.

Maar hij heeft waarschijnlijk ook iets tegen je gezegd. Ben benieuwd wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In België is dit verboden maar in Nederland is dit toegestaan. De politie mag je staande houden maar, zoals je bemerkt hebt, kan je niet bekeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag 'm alleen mbv. een speciaal apparaat daarvoor mee nemen naast de fiets, reden: je kunt nl niet een hond begeleiden EN je hand uitsteken.
http://www.dogweb.nl/winkel/springer.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je geluk gehad.

De agent had al een bekeuring kunnen geven voor artikel 5 WVW, het in gevaar kunnen brengen of hinderen van het verkeer.

Ook al loopt de hond nagenoeg altijd perfect mee, indien er iets onverhoopt gebeurd is het onmogelijk in te schatten wat de hond doet en kan hij een gevaar betekenen voor het overige verkeer, ook kan hij de stabiliteit van de fits op een dergelijk moment in gevaar brengen waardoor ook jij een gevaar bent voor het overige verkeer.

Daarnaast had hij ook een bekeuring kunnen geven aan de hand van het RVV, het niet op de juiste wijze kunnen geven van tekens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing