Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom werken achterlichten niet meer op een dynamo?

Ik heb een oude en een nieuwe fiets. Bij de oude werkt het achterlicht nog op de dynamo, bij de nieuwe niet. Dit zie ik bij vele nieuwe fietsen. Waarom is dat? Ik vind het op dynamo veel fijner omdat ik hem dan minder vergeet aan te zetten, minder vergeet uit te zetten en mn batterijen niet hoef te vervangen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je voor een stoplicht staat te wachten ziet van achter aankomend verkeer je nu staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij de nieuwe fietsen werkt het achterlicht op een batterij. Dit maakt dat er geen kabels meer vanaf de dynamo helemaal naar het achterlicht getrokken hoeven worden. Juist deze kabels bleken vaak stuk te gaan.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Een achterlichtje gebruikt echt heel weinig stroom, dus kan het makkelijk met batterijen gevoed worden.
Een batterij die de voorlicht zou moeten voeden zou veel sneller leeg zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet zo lang geleden bestond er nog geen ledverlichting voor de fietsen.
Vroeger waren er strikte regels voor fietsverlichting, ook voor de plaats op de fiets, tegenwoordig zijn er andere minder strenge regels.
Het gewone achterlichtje was heel storing gevoelig, of er was een aarde aan de fiets die door roest niet meer goed werkte, of er liep een draadje door het frame heen naar de dynamo, ook storinggevoelig.
Nu me de ledverlichtig zijn er vrijwel nooit storingen, hooguit lege batterij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing