Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je met een paraplu op fietsen?

Na mijn inzien lijkt het me levensgevaarlijk dat je met de paraplu op gaat fietsen, je ziet het vaak en ik verbaas me er elke keer ook weer over maar mijn vraag is dus nu mag dit officieel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Mag wel er is geen wet voor. Dus het mag wel.. Is het verantwoord nou dat is weer een andere vraag.. Je zicht wordt belemmerd en door de wind kun je een kant op getrokken worden .. Daarom zeg ik ook ... Hou het maar bij een kapachon
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag het "officieel" inderdaad niet
ook is het dragen van tassen aan het stuur is er en voorbeeld van
,.... geloof ik
De regel is dat je in elk geval beide handen vrij moet hebben om adequaat op het verkeer te kunnen anticiperen
maar goed iemand met 1 arm mag ook fietsen
Deze regel wordt gewoon niet erg strikt gehanteerd
Ik vermoed wel dat hij een grotere rol zal spelen als er inderdaad iets voorvalt wat betreft schuldvraag.
Kortom de kracht van die regel treedt pas in werking als er al iets is voorgevallen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
ja dat mag want het is niet strafbaar om te fietsen met een paraplu.

als er door het gebruik van een paraplu het zicht zodanig beperkt word dat het gevaar op kan leveren voor jezelf, het verkeer of weggebruikers pleeg je wel strafbaar feit aangezien je hiermee de verkeersveiligheid in gevaar brengt.

bij de eerste link info over de fiets-paraplu
bij de 2e link informatie over verkeersveiligheid
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag! Net zoals al fietsend met je iPhone vragen stellen op GV! Moet niet gekker worden.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet altijd minimaal 1 hand aan het stuur hebben, en je moet richting aangeven. Paraplu aan het stuur dan...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, "met losse handjes" mag niet. Voor het geval je geen handen hebt, zal er een aanpassing aan het stuur ( elleboogsteunen ofzo) moeten komen. Het moet natuurlijk allemaal wel wat veilig blijven, ook bij plotseling gevaar.
In tegenstelling tot de antwoorden hierboven zeg ik nee.

Dit wordt zo onder het kapstokartikel beboet.
Je ziet geen drol dus breng je jezelf en het overige verkeer in gevaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding