Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

1 draad zwart met rode streep + of -?

Moet deze aansluiten op 12v accu van m'n piaggio MP3

een week geleden
2.7K
jc54
een week geleden
Doorgaans is rood de +.
Bertone67
een week geleden
Dank maar betreft 1 draad rood met een zwarte streep.
Inekez1
een week geleden
Bij een accu sluit je altijd 2 draden aan. Zwart op de - en rood op de +. In plaats van een rode draad kan er een zwarte draad met rode streep zijn. Dan heb je dus 2 zwarte draden, 1 met en 1 zonder streep. Soms zitten die 2 draden aan elkaar tot 1 dubbele draad. De kant waar het rode streepje staat is dan de + en de kant zonder streepje is de -.
jc54
een week geleden
Wat moet/komt er aan de andere kant van die draad?
Bertone67
een week geleden
Geen idee komt van dashboard en komt bij de accu binnen...daaraan een oog welke aan de + of - moet worden vast gezet..
Bertone67
een week geleden
Het betreft dus 1 draad geen 2...
Inekez1
een week geleden
Die ene draad is waarschijnlijk van (o.a.) de verlichting en zet je op de + van de accu. Het - circuit loopt in dit geval via het frame van de scooter, dat heet de massa. Ook bij deze ene draad geldt: is de draad rood of heeft het een rode streep (of een rode stekker), dan is het de +
jc54
een week geleden
Lijkt ,ij wel vesrtandig om eerst eens uit te zoeken wat er aan de andere kant van de draad zit. Mogelijk is de draad aan het andere eind losgeknipt en kan tegen het frame liggen waardoor kortsluiting kan ontstaan.
Bertone67
een week geleden
Heeft altijd al aangesloten gezeten dus daar ben ik niet bang voor alleen weet ik niet meer op de + of - heeft ca 5 maanden ontkoppelt gezeten ( heb deze nu ca 1,5 jaar en staat in Spanje ) en de accu tijdens mijn afwezigheid meegenomen naar NL om te kunnen laden. Helaas starte deze nu niet en heb die bewuste draad daarom zowel op de + en - gehad en hopelijk geen sluiting gemaakt of dat er ergens een zekering is uit geklapt en daarom niet wil starten..Volgens Inekez1 zou deze dus op de plus moeten worden gemonteerd..correct..?
Inekez1
een week geleden
De +kabel per ongeluk op de - aansluiten leidt niet tot problemen. De - op de + aansluiten wel. Controleer of de losse kabel niet beschadigd is en ergens rechtstreeks contact maakt met het frame.
Als bekabeling en accu in orde zijn en de scooter wil niet starten, ligt dat dus aan iets anders. Maakt de scooter wel poging-tot-starten-geluiden, dan zit het probleem in de bougie, brandstof, luchttoevoer, startmotor o.i.d. Geeft de scooter helemaal geen enkele actie of geluid? Dan zit het probleem in het elektrische circuit. Kan een kapotte zekering zijn, maar ook bijvoorbeeld een anti-diefstal startonderbreker. Mogelijk dat die opnieuw moet worden ingesteld (scooter en sleutel moeten elkaar herkennen middels transponder in de sleutel) na langdurig zonder accu te hebben gestaan.
Bertone67
een week geleden
Bedankt voor je reactie, de mp3 is destijds rijdend neergezet..dus beschadigingen lijk me stug. Wel denk ik dat de zwart/ rode draad gesplitst is van de zwarte en deze idd de + versie is. Gezien een lange tijd zonder stroom moet de sleutel code weer worden geactiveerd met de mp3 en na het lezen handleiding ga ik dat proberen en hopelijk met succes. De bewuste draad blijft op de plus. Bedankt voor de reacties en hou jullie op hoogte. Mvg
Bertone67
een week geleden
Vandaag weer aan de slag en wat bleek na onderzoek dat deze bewuste draad toch de - was…de andere van de 2 draden bleek geheel rood te zijn…verwarrend waarom dan 2 kleuren en niet gewoon zwart.? Ook een geluk bij een ongeluk dat 1 belangrijke + aansluiting was terug geglipt in het chassis na het ontkoppelen van de accu en daardoor geen schade kon aanrichten. Ook starte gelukkig ook de Mp3 in 1 x ! Probleem opgelost en ben weer een blij en tevreden mens. Eind goed al goed! Gr Roberto

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding