Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bouwjaar van een helm Nolan N702 GT?

Hallo,
Ik zou graag willen weten wat het bouwjaar is van mijn helm om te weten of deze nog gebruikt mag worden/garantie op zit.
Ik heb de voering eruit gehaald en zie dan (foto bijgevoegd) dit staan op het schuim aan de binnenkant. Is het dan gemaakt op 16/1/2024??
Ik hoor het graag

Picture for question
4 maanden geleden
697
krambo
4 maanden geleden
Bedoel 16-2-2024 of 26-1-2024
ronron1212
4 maanden geleden
Vreemde vraag hoe kom je dan aan die helm als je niet weet van wanneer? Heb je ook een foto van de buiten kant
krambo
4 maanden geleden
Heb deze toen via BVA veiling gekocht en niet bij een winkel. Foto’s van de buitenkant kan ik niet meer toevoegen maar staat er genoeg op internet
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 maanden geleden
Kijk je wel op de goede plek ? Er kan namelijk ook een (duidelijker) label aan de kinriemen zitten. Uit bron: https://www.thedrive.com/news/44776/heres-how-to-check-if-your-motorcycle-helmet-is-expired Waar vindt u de productiedatum? Pak het dichtstbijzijnde deksel [helm] en draai het ondersteboven zodat het binnenste gedeelte naar u toe is gericht. Op een van de kinriemen of onder de vulling bij uw oren zou een label moeten zitten met de productiedatum.
Inekez1
4 maanden geleden
De helm hoort inderdaad een duidelijk label of sticker te hebben met productiedatum. Als dat is verwijderd voordat je de helm kocht, mag je er vanuit gaan dat er geen heel recente datum op stond.... Het nummer op de foto lijkt mij eerder een batch-nummer of model-nummer zodat ze in de fabriek weten welk piepschuim stukje in welke helm gaat passen. Of dat ze bij productieproblemen na kunnen gaan welke helmen allemaal het onderdeel met productiefout bevatten.
krambo
4 maanden geleden
Heb even de foto veranderd, bedoelen jullie dit met het kinriem?
ronron1212
4 maanden geleden
Kin riem is dat wat onder je kin zit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat soort klokje met cijfers 1-12 is de datumnotatie. De cijfers staan voor de maanden, de pijl wijst naar de maand van productie, in dit geval 12 = december. In het midden van het klokje staan de laatste 2 cijfers van het jaartal: 20 = 2020.

Jouw helm is dus gemaakt in december 2020.

In feite heb je niet zoveel aan die informatie als je de helm niet via een normale verkoper hebt gekocht. Je weet niet hoe en waar de helm is opgeslagen voordat die werd verkocht. Warmte en zonlicht doen het materiaal over het algemeen geen goed. Heb je de helm gekocht met originele doos (waar ook de productiedatum op zal staan) of gewoon los zonder doos (en dus mogelijk als display-model)?

Verder is de veiligheid van een helm afhankelijk van hoe vaak je die gebruikt. Na 1 keer vallen is de veiligheid eigenlijk al niet meer gegarandeerd en dat kan in feite al na 1 week gebeuren.

Als je iets koopt via de veiling, heb je sowieso geen verkopers garantie.
(Lees meer...)
4 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding