Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom start mijn scooter niet in de winter of kou?

Ik heb een scooter die het redelijk goed doet, maar als het winter is start hij niet, je hoort hem starten maar heel moeilijk, ik krijg hem daarna wel aan, maar dat duurt een kwartier, na dat ik hem aan heb valt hij nog eens uit... Ik heb stationair hoger gezet, carborateur schoongemaakt, luchtfilter vervangen, nieuwe bougie... op een of andere manier start hij gewoon niet, je ziet de lamp proberen te gloeien en de moter probeert aan te gaan maar het duurt 15 minuten voordat hij werkelijk aan is en het echt doet, het is een Piaggio Zip 2000 4takt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Een paar dingen die mij zo voorbij schieten zijn:
Je (automatische) choke werkt niet goed. Doordat je het stationair toerental hebt verhoogd, wordt het probleem erger want je motor krijgt een te rijk benzine-luchtmengsel. Dit houdt in dat je motor "verzopen" is.
Als je dan een paar minuten wacht dan is de extra benzine op de cilinderwand verdampt en krijg je een brandbaar mengsel waarop de motor zal aanslaan. De choke is nog in werking en blijft en te rijk mengsel geven waardoor de motor weer afslaat.
Mijn advies:
* Choke op juiste werking controleren
* Kwantiteits regelschroef stellen tot het juiste stationaire toerental
* Kwaliteits regelschroef stellen voor de juiste benzine lucht mengel

Succes
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Lijkt mij dat de ontsteking niet op tijd staat. Behalve de al eerder genoemde verkeerde brandstof-luchtverhouding kan het ook een elektrisch probleem zijn.........
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing