Wie is aansprakelijk bij een eenzijdig omgeval door een fout van een andere bestuurder?
Tijdens het rijden op de brommer ben ik gevallen.
Ik reed de hoek om toen net een auto uit geparkeerde toestand de weg op wou rijden. Omdat het al donker was en regende zag ik al vrij weinig. De automobilist zag net op tijd dat ik er aan kwam en stond op zijn rem in plaats van door te rijden de weg op. De auto stond al half op de weg.
Omdat ik net de hoek om kwam zag ik de auto ook pas later. Hierdoor maakte ik een noodstop en ben ik uitgegleden.
Door deze valpartij zit er een gat in mijn linkerhandschoen, zitten er 2 scheuren in mijn broek die ik nu dus weg kan doen, mijn horloge is beschadigd, windscherm is doormidden gebroken, rem is verbogen, spiegel ligt eraf en de brommer lekt olie.
Mijn vraag is dus nu, wie is er aansprakelijk voor dit eenzijdige omgeval?
Tja, wie is daarvoor aansprakelijk.
Even denken....
Alleen zie ik in de bebouwde kom veel te vaak dat iemand een parkeervak verlaat zonder (goed) te kijken. Vaak gewoon op een rechte weg. (Vaak oudere wegen in het centrum)
Meestal loopt dit goed af, omdat de fietser, scooterrijder op de rem trapt.
Als ik zelf fiets op een weg met parkeervakken aan mijn kant, kijk ik als een malle of er niet iemand achter het stuur zit, die wil wegrijden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.