Ben ik schuldig of niet? (auto/brommer)
Brommer/auto > Er stond een auto aan de kant van de toekomende auto geparkeerd. Deze auto besloot uiteindelijk midden op de weg te gaan rijden. En mij geen ruimte te geven om te passeren, dit scheelde nauwelijks. Uit woede heb ik z'n spiegel eraf geslagen en ben gestopt z'n 200-400 meter verderop om de brommer netjes neer te kunnen zetten zodat die niet in het pad stond.
Deze meneer beweert dat ik schuldig ben en hij ook aangifte doet vanwege "het verlaten van een plaats delict" (terwijl ik gewoon gestopt ben)
1 : Ben ik schuldig voor het verlaten van een plaats delict, terwijl ik 200-400 meter verderop netjes gestopt ben?
2 : (Misschien niet de juiste keuze om tegen ze spiegel te slaan, maar deze man dreef mij dan ook in de goot en was behoorlijk pissig) Wordt dit verzekerd/kan hierop aangifte gedaan worden terwijl hij op mijn "rijbaan" reed in de straat?
Alvast bedankt,
P.J.
Toegevoegd na 1 minuut:
De auto passeerde met ruimte de geparkeerde auto (waardoor hij dus makkelijk helemaal op mijn weghelft zat en mij voor 5% ruimte gaf)
-Aangezien je de spiegel er 'bewust' af hebt geslagen is de kans dat dit verzekerd word erg klein. Vooral als je dit op de plaats zelf hebt toegegeven dit te hebben gedaan.
-Je mag dan wel weten dat bewust hebt gedaan maar je mag dit nooit toegeven, de verzekering zoekt uit wie schuldig aan wat is en maakt vervolgens een besluit.
-Volgens mij kan je geen aangifte doen voor het uitgebreid rijden van de auto, wel zou je dit als een eventuele aanleiding, motief of waarom je de spiegel eraf hebt geslagen kunnen vermelden. Bij het laatste punt van waarom geef je wel toe dat je het hebt gedaan.
Je hebt een vernieling aangericht met je hand(moedwillig de zijspiegel er afgeslagen).
Meer is er niet aan de hand.
Dat de verkeersregels niet goed nagekomen zijn, staat hier buiten.
Maar om daarom een spiegel stuk te slaan is natuurlijk niet zo handig.
Feit is dat er in principe geen verkeersongeval is gebeurt.
Wel is er schade ten gevolge van een ruzie. Of een verzekering hiervoor een vergoeding geeft of dat je dit zelf moet betalen weet ik niet.
Je bent sowieso niet schuldig aan het verlaten van plaats delict. En dat kun je ook bewijzen. Hoe kan de automobilist anders aan jou gegevens zijn gekomen.
Probeer het netjes en rustig af te handelen. Nu zijn beide partijen boos.
Bel morgen even op met excuses en bied aan de schade te vergoeden.
Leg daarna pas uit waarom je het hebt gedaan. En verwacht niks terug. Ook wil je ook graag excuus van de ander. Je kunt het helaas niet afdwingen.
De opname van de "wisseling" zelf heb ik uiteraard ook voor als de meneer aangifte heeft gedaan tegen mij voor het verlatem van plaats delict.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.