wat is je verantwoordelijkheid na verkoop van scooter?
ik zal de situatie even uitleggen
wij hebben ongeveer 4 weken geleden onze scooter verkocht,deze scooter is nagekeken,er is een varioring ingekomen zodat deze weer de standaard snelheid had.
de scooter is verkocht en overgeschreven op de andere partij hun naam.
kort daarna werden we gebeld dat er speling in het achterwiel zat.
dit hebben wij netjes opgelost.
nu vonden ze hem te langzaam rijden,en hebben ze een draadje doorgeknipt waardoor de scooter sneller rijd.
nu knapte vandaag na ruim 3 weken knapt de v-snaar.
nu willen ze dat wij de kosten van 60 euro gaan betalen,en ze gaan gerechterlijke stappen ondernemen.
nu zou ik graag willen weten hoe het wettelijk zit
bij mijn weten is namelijk de nieuwe eigenaar verantwoordelijk vanaf het moment van de tenaamstelling,maar wie zou mij kunnen vertellen hoe het zit?
zijn wij nog verantwoordelijk of niet?
Als ik het goed begrijp heeft de koper weer de constructiesnelheid gewijzigd, opgevoerd dus.
Een draadje doorgeknipt of hebben zij zelf de varioring er weer uitgehaald. Er wordt zoveel beweerd als men geld wil zien.
De constructiesnelheid voor een (brom)scooter is 45 kilometer per uur. Op deze snelheid zijn alle materialen uitgevoerd.
De nieuwe koper heeft de scooter al drie weken in bezit, u bent er niet meer verantwoordelijk voor. Breken van een V-snaar kan verschillende oorzaken hebben.
Gerechtelijke stappen ondernemen in een zaak van een opgevoerde scooter lijkt mij niet slim.
Nu gaan ze zeggen dat wij de scooter niet goed afgeleverd hebben en hun een miskoop hebben laten doen,en daarom gaan ze er een zaak van maken.
Nu gaan ze zeggen dat wij de scooter niet goed afgeleverd hebben" Maar dat is hoor en wederhoor, of jouw woord tegen die van hun. Als jij van binnen weet dat je goed zit en oprecht en eerlijk bent over hoe het is gegaan dan kun je die rechtelijke gang vol vertrouwen tegemoet zien. Het is nog steeds 'wie eist bewijst' dus laat de andere partij het dan maar aantonen...
Als de koper naar de politie zou gaan staat hij na 5 minuten weer buiten, omdat de politie zich niet bemoeid met conflicten over koop- en verkoop van goederen. Dit is een zogenaamde civiele zaak. Een conflict tussen twee partijen.
Daarbij eist de ene partij iets van de andere.
Maar degene" die eist, die bewijst"
Dat wordt heel moeilijk voor de koper. Voor een kleinigheid kun je geen civiele zaak starten die duizenden euro's kost. Zie ook:
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onderwerpen/Rechtsgebieden/Civiel-recht/procedures Ik zou in elk geval niets meer betalen.
Ook niets toezeggen anders kom je nooit meer van die mensen af. Dan ben je over een jaar nog reparaties van die scooter aan het betalen.
Stel dat dat dit niet waar zou zijn, dan blijft nog als een paal boven water dat de koper bij een testritje heeft kunnen constateren dat de snelheid van de scooter hoger was dan de maximale toegelaten constructiesnelheid.
Voor een snorscooter is dat 25 km/uur en voor een bromscooter 45 km/uur.Een normale brom- of snorscooter heeft een maximale cilinderinhoud van 50cc. Alles daarboven is een motorscooter.
Mij is niet duidelijk of het om een brom- of snorscooter gaat, hoewel dit voor de gevolgen van de koop niet uitmaakt. U vermeldt dat de scooter 30km/uur haalde. Dit is voor een snorscooter te snel en voor een bromscooter te langzaam. Dit heeft de koper allemaal zelf kunnen testen, heeft hij dit niet gedaan dan is dat zijn eigen verantwoording.
Vermijd van nu af aan alle contact. Het voorstel van de koper aan u om een draadje door te knippen had een aanwijzing moeten zijn om met deze persoon niet in zee te gaan.
Het gezegde:'Gedane zaken nemen geen keer" geldt voor u allebei. De koop kan niet ongedaan gemaakt worden, de koper moet de gevolgen zelf dragen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.