Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Krijg je van verwarmde handschoenen winterhanden?

Ik rijd elke dag met m'n scooter naar school. Hij is niet opgevoerd, kan maximaal 50 km/u en ik doe er ongeveer 40 minuten over. Nu is het zo dat het de laatste paar dagen ontzettend koud is. Ik heb ski-handschoenen aan, maar zelf dat houd de kou (wind) niet tegen. Het is daarom echt heel koud. Nu had ik gevonden dat er verwarmde handschoenen bestaan met batterijen erin. Maar krijg je daar geen winterhanden van? En verwarmen deze handschoenen alleen de bovenkant van je hand of verwarmd het ook de vingers. Want m'n vingertoppen doen altijd het meeste zeer. Of als jullie een hele andere optie hebben, ik hoor het graag!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Ivana
9 jaar geleden
Je kunt ook fietskappen kopen bij een goede rijwielzaak. Die houden de wind tegen en als je daar met handschoenen ingaat heb je echt geen last meer van de kou.. Ze zijn gevoerd en vallen over de handgrepen van je scooter. Een heel ouderwets systeem van warm houden maar zeer effectief.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, van warme handen zul je geen winterhanden krijgen.

Winterhanden hebben te maken met het te snel opwarmen van de handen (en wintertenen met het te snel opwarmen van de voeten) als deze echt door en door koud zijn. Bij sommige mensen gaat er dan zo veel bloed naar het koude lichaamsdeel, dat de haarvaatjes kapot gaan (!) en dat veroorzaakt de pijn. Je hoeft daarvoor overigens beslist geen hoge bloeddruk of andere vaatproblemen te hebben. Vaak juist niet ; mensen met een wat lagere bloeddruk lijken juist eerder van die ijsklompen te krijgen waardoor ze eerder het risico lopen op winterhanden en -tenen.

Er zijn dus grofweg twee methoden om te zorgen dat je geen winterhanden/tenen krijgt :
- zorgen dat ze helemaal niet te koud worden (en daarvoor is verwarmde handschoenen een prima methode, al heb ik zelf geen goede ervaringen met die dingen) - dit is echter niet waterdicht, omdat ook als je handen niet door- en door koud zijn, de doorbloeding bij opwarming toch te snel kan gaan en alsnog schade kan veroorzaken.
- als ze toch koud zijn, zorgen dat je heel langzaam weer opwarmt. Dat gaat het best door bij thuiskomst meteen met de handen / voeten in LAUW (eigenlijk bijna koud-ideaal is de temperatuur van je huid op dat moment) water te gaan en dat langzaam met je eigen warmte op kamertemperatuur te laten komen. Dit is heel moeilijk in te schatten, maar beginnen met te warm water maakt dat het geen enkel effect heeft.

Dat klinkt heel beroerd als je niets liever wil dan een WARM voetenbad en dikke wollen sokken en een kruikje, maar het kan heel veel pijn, jeuk en overlast voorkomen als je de moeite kunt opbrengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, want je krijgt geen winterhanden door verwarmde wanten.
Zorg dat de handschoenen niet te klein zijn/strak zitten zodat de bloedtoevoer niet gestremd wordt
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding