Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op welke wegen mag ik rijden met mijn brommer?

Ik heb een brommer gekocht (Tomos quadro e-start, max snelheid ongeveer 45 km/u) en over ongeveer een maand haal ik (hopelijk) mijn rijbewijs. Ik vroeg me af op welke wegen ik mag rijden, ik heb gelezen dat je op alle wegen mag rijden behalve snelwegen. Klopt dit? En betekent dat dat ik op een navigatiesysteem gewoon 'vermijd snelwegen' kan instellen en dat ik dan gewoon die weg mag volgen? en als laatste, kom ik dan geen wegen tegen waar je 100 mag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Let goed op de borden!
In feite mag je op de "grote" weg rijden met je bromfiets (let wel! bromfiets...geen snorfiets), tenzij er een fietspad naast de weg ligt die verplicht is voor bromfietsen.
Dit verplichte (brom)fietspad kun je herkennen aan het bord in de afbeelding.

Staat dit bord er niet of zie je een bord met alleen een fiets afgebeeld...dan mag je gewoon op de weg.

Houd je wel aan je eigen snelheidsgrenzen en rij niet met auto's mee. Auto's mogen nog altijd harder dan jou.

Toegevoegd na 3 minuten:
zie dat het plaatje niet werkt maar google maar eens op "verkeersbord G12a"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op de autoweg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat niet weet zou ik beter leren voor het theorie examen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op alle wegen, behalve op autosnelwegen en autowegen en/of wegen waar dit door middel van verkeersborden verboden wordt.
Binnen de bebouwde kom doorgaans op de rijbaan, buiten de bebouwde kom doorgaans op het fiets- bromfietspad.
Bij je navigatie zal de snelste route doorgaans over autosnelwegen en autowegen leiden. Deze moet je dus niet hebben.
Verder....heeft Etab wel een punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de rijbaan, als je daar niet op kan rijden gebruik je de verplichte fiets/bromfietspad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing