Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

De kajuit is de verblijfplaats voor opvarenden aan boord van een schip of boot, ze wordt ook wel hut genoemd. Oorspronkelijk werd alleen het verblijf van de kapitein kajuit genoemd. Bij de marine is het nog steeds zo dat de term uitsluitend gebruikt wordt voor de hut van de commandant. Zelfs op walinrichtingen (kazernes) van de marine wordt het kantoor van de commandant "kajuit" genoemd. In de binnenvaart spreekt men van een roef.
Een kajuit kan van grootte en luxe verschillen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een kaptitein heeft geen kantoor. Hij staat op de brug en heeft een hut. Daarin is wel vaak ruimte voor een bureau.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op de brug wordt het schip bestuurd en naast de kapitein is ook de stuurman aanwezig (op grote schepen).

Toegevoegd na 13 minuten:
De hut is een algemene benaming voor de slaapplaats (kajuit) en hoger officieren hebben een grotere hut dan de bemanning en ook kastruimte en een bureau. Bedoel je dat met kantoor?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat niet gewoon de Brug?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dat had ik al gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De brug is het commandocentrum van een schip. Daar waar het schip gestuurd wordt. Dat is geen hut, daar staan geen bedden en wordt ook niet gegeten of gekookt (kombuis). Dus kajuit lijkt het meest aannemelijke antwoord op deze vraag tot zover. Blijft de verwarring wel overeind want slapen doe je in een hut en er wordt ook gesproken over stuurhut, maar daar wordt niet geslapen. Een kapitein woonde in vroegere dagen meestal in de hut in het achtersteven. Dat was zijn vertrek en daar verrichte hij zijn administratie en overzag hij zijn strategie (captain's cabin). Dat lijkt dan nog het meest op zijn kantoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Som, dat had ik niet gezien, ik was waarschijnlijk zelf net aan het typen toen jouw antwoord er kwam, sorry hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Zweistein: De vraag is niet waar de kapitein slaapt, maar waar zijn kantoor is. Je zou dat kunnen zien als zijn werkplaats. Dat is m.i. óf de brug, of hij is aan het werk in zijn hut als daar een bureau staat. De kapitein zal meestal op de brug te vinden zijn. @hjmsc: Dat kan natuurlijk.
Misschien bedoel je de kaartenkamer; dit is een ruimte die van de brug kan worden afgesloten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet logischerwijs : De Kapiteinshut.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de koopvaardij spreekt men van hutten, onafhankelijk van je functie aan boord.
Kajuit is de enige juiste aanduiding voor de hut van een commandant bij de Kon. marine.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schepen waar ik op heb gevaren hadden allemaal een kantoor voor de kapitein. Deze zit op het kapiteinsdek en afgezonderd van zijn hut. Omdat het internationale schepen betreft hing boven de ingang "Captain's Office".

Ik heb wel gehoord over schepen waar het kantoor bij de hut van de kapitein getrokken was, of waar het kantoor van de kapitein gedeeld werd met de meester (hoofdwerktuigkundige).

Door al het papierwerk van de kapitein tegenwoordig heeft deze een kantoor nodig om alle certificaten op te slaan, papierwerk in te vullen, bemanningsgegevens te bewaren, enz. enz. Ook havenautoriteiten en inspectie personeel worden in het kantoor te woord gestaan. Zo blijft de hut van de kapitein een privéplek waar anderen niet zomaar binnen kunnen/ hoeven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier heb ik het overigens over de koopvaardij en niet de marine.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon kantoor of in het engels office
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kantoor is een kantoor.Ook op een boot,schip.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding